Er wordt vaak gezegd: Rotterdam-Zuid. Maar hoe heet het gedeelte boven de Maas dan?

3 jaar geleden
2.2K
Antoni
3 jaar geleden
De stad ligt aan de Nieuwe Maas, een van de rivieren in de delta die gevormd wordt door de Rijn en de Maas.
SentWierda
3 jaar geleden
@Antoni. Rotterdam ontleent de naam aan de Rotte, een veenrivier die in Rotterdam eindigt.
Link: https://www.insiderotterdam.com/2020/09/16/rotterdam_rotte/
Antoni
3 jaar geleden
Oké, @SentWierda, dat verandert verder niets aan het feit dat de grote rivier die door Rotterdam stroomt niet de Maas maar de Nieuwe Maas heet.
paulus811
3 jaar geleden
Je woont IN Rotterdam, maar OP zuid

Het beste antwoord

Het gedeelte ten noorden van de Nieuwe Maas heet Rotterdam - met binnenstad (Roterdam-Centrum) en buitenwijken. Het gedeelte ten zuiden van de Nieuwe Maas heet Rotterdam-Zuid.
Zoals Amsterdam ten zuiden van het IJ Amsterdam heet - met binnenstad (Amsterdam-Centrum) en buitenwijken. Het gedeelte ten noorden van het IJ heet Amsterdam-Noord.
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Maar hoe weten mensen dan of je het over Rotterdam (incl zuid) hebt of enkel Rotterdam boven de nieuwe maas.
SentWierda
3 jaar geleden
@Mikaapje. Dat heeft te maken met kennis van de stad en met inlevingsvermogen. Iemand die in Rotterdam-Zuid woont of in Amsterdam-Noord, zal Zuid of Noord er altijd nadrukkelijk bij zeggen.
In Nederland liggen steden die aan een rivier liggen, oorspronkelijk aan 1 zijde van de rivier. Als je het over Maastricht hebt dan heb je het over de linkeroever van de Maas. Het bebouwde gedeelte op de rechteroever heet Wyck.
Venlo ligt op de rechteroever van de Maas, Op de linkeroever heet het Blerick.
Zutphen en Deventer liggen op de rechteroever van de IJssel De overzijde in Deventer heet De Worp. De overzijde in Zutphen heet De Hoven.
Hattem en Kampen liggen op de linkeroever van de IJssel. Hattem heeft geen eigen -gemeentelijke- overzijde. De overzijde van Kampen heet IJsselmuiden.
Miekie77
3 jaar geleden
@ SentWierda:
Het gebied ten Zuiden van de Nieuwe Maas heet ook Rotterdam. Ik snap je aanname, maar het klopt niet wat je zegt: Mensen uit Rotterdam Zuid noemen zichzelf ook gewoon Rotterdammer. Pas als naar locatie in Rotterdam wordt gevraagd komt er een windrichting achter, Met Zuid wordt steevast beneden de Nieuwe Maas bedoeld. Rotterdam-Zuid bevat de wijken: IJsselmonde, Charlois, Lombardijen en Hoogvliet en bevindt zich onder de Maas (Lees: De Nieuwe Maas).
Boven de maas hebben Rotterdammers het over:
Rotterdam Centrum (waaronder Oude Westen, Coolhaven)
Rotterdam West (waaronder Delfshaven)
Rotterdam Oost (Kralingen en Prins Alexander) en
Rotterdam Noord (waaronder Blijdorp, het Oude Noorden, Bergpolder en Overschie)
SentWierda
3 jaar geleden
@Miekie77. Ooit is Rotterdam ontstaan waar nu Coolsingel en Weena zijn.
Alles ten zuiden van de Nieuwe Maas was zo goed als onbewoond en vooral weiland. Vanaf 1591 werd het zuidelijk van de Nieuwe Maas gelegen eiland Feyenoord "ingelijfd". En in 1870 het ten zuiden van de Nieuwe Maas gelegen Charlois.
Uiteraard noemt eenieder die nu in de gemeente Rotterdam woont zich Rotterdammer, maar echte Rotterdammers bedoelen het "oude" Rotterdam als ze het over Rotterdam hebben. Met Zuid hebben ze geen affiniteit.
Zoals echte Amsterdammers het over het "oude" Amsterdam hebben als ze Amsterdam bedoelen (Centrum plus Jordaan plus eventueel oud-Zuid). Niet de Bijlmer of Nieuw-West of Noord. Als iemand uit de Bijlmer of Noord zich wel Amsterdammer noemt, dan kan sprake zijn vanwege enige gêne vanwege de namen Bijlmer en Noord - namen met een stigma. Zie bijvoorbeeld het boek Het pauperparadijs, de bestseller van Suzanna Jansen.

Andere antwoorden (1)

In de volksmond:
Rotterdam Centrum
en Rotterdam Noord