Van welk land is groen de nationale kleur?

De nationale kleur van Nederland is oranje, België rood en Frankrijk blauw. Maar is er ook een land waarvan groen de nationale kleur is? Ik bedoel hiermee echt 1 kleur, dus geen mengeling met een andere kleur.

3 jaar geleden
4.3K
SentWierda
3 jaar geleden
Leuk is dat een soortgelijke vraag is gesteld op 7 juli 2010.
Met 10 antwoorden.
https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/72833/land-kleur-ned-oranje/.
mdw
3 jaar geleden
@SentWierda Klopt! Die kwam ik inderdaad ook tegen toen ik op zoek was naar welk land groen als nationale kleur heeft. Daar staat het antwoord op mijn vraag echter niet tussen, daarom stel ik 'm nu.

Het beste antwoord

Van Ierland is de nationale kleur groen.
In tegenstelling tot wat mensen denken, was koningsblauw oorspronkelijk de nationale kleur van Ierland. Dit werd afgebeeld in de vroege Ierse vlaggen, eerst in de vlag van de Lordship of Ireland van 1177 tot 1541, vervolgens in de Standard of the Kingdom of Ireland van 1541 tot 1801. De kleur blauw werd ook gebruikt door de Orde van Saint Patrick in de jaren 1780, vandaar de term St. Patrick’s blauw. Naarmate de tijd verstreek, werd Ierland meer geassocieerd met de kleur groen. In de jaren 1640 was het gebruiken van de groene harpvlag van de Ierse Katholieke Confederatie uiteindelijk de reden dat de nationale kleur groen werd.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vlaggen van Nigeria, Saoedi-Arabië en Pakistan zijn uitsluitend groen.
Op sportgebied zijn uitsluitend groen: Saoedi-Arabïë en Indonesië.
Toegevoegd op 13 november 2020 14:46: tekst