Wat is het verschil tussen een breuklijn en een aardplaat(grens)?

Nederland ligt toch ook op een breuklijn de peelrandbreuk (als ik me niet vergis) maar als je zo kaart op zoekt met breuklijnen zie je dat niet bij Nederland zit er dan verschil tussen? Zie je daarom die streepjes ofzo bij die foto? (Zie hieronder) Met vriendelijke groet, Mikaapje

Picture for question
3 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (1)

De Peelrandbreuk is een geologische breuklijn. Een breuklijn is aanduiding voor een discontinue zone in gesteente waarlangs verzet heeft plaatsgevonden.
Dit kan een aardplaatgrens zijn, waar tektonische platen langs elkaar schuiven, maar dat hoeft dus niet.

De Peelrandbreuk ontstond in het Paleozoïcum (541 tot 252 miljoen jaar geleden). Deze vormt een onderdeel van een breukenstelsel dat vanaf de Middellandse Zee via het Rijndal naar het noorden loopt.
Het breuksysteem vormt onderdeel van de grote Beneden-Rijndalslenk in de ondergrond van Nederland, België en Duitsland. Langs de Peelrandbreuk vindt nog steeds beweging plaats, wat op sommige plaatsen in het landschap te zien is en voor aardbevingen met hun epicentrum onder de breuk zorgt.
SimonV