Dat is omdat Portugal zich in een andere tijdszone bevindt dan Nederland en Spanje.

Portugal en Nederland liggen zodanig ver van elkaar dat in de meeste indelingen (met hetzelfde aantal tijdzones) ze logischerwijs altijd 1 zone van elkaar verschillen.
Eigenlijk bevinden alle drie die landen zich niet in de “correcte” tijdszone, maar als je ze zou “verschuiven” naar de juiste zone, verandert er per saldo niets.

De kaart die ik geef heeft 3 tijdszones, ik zal steeds over de kleur spreken.
Blauw = UTC -1
Groen = UTC (GMT)
Geel = UTC +1 (MET)

Al zouden de landen zich dus confirmeren aan de tijdszonelijnen dan zou Portugal eigenlijk in Blauw moeten liggen (hoewel er ook een deel in het Groene gebied valt) en Nederland en zeker Spanje zouden in de Groene tijdszone moeten vallen.
Als dat het geval was, zouden we ook weer met dezelfde verschillen zitten.

Alle 3 in groen mogelijk en reëel:
Aangezien landen zelf mogen kiezen in welke zone ze vallen, is de meest voor de handliggende zelfde zone waarvoor de landen zouden kunnen kiezen de Groene zone. Spanje en Nederland liggen daar sowieso in, en Portugal voor een deel en kiest daar nu toch al voor.

==Politieke keuze vs Praktische problemen==
Dat landen niet altijd in de zone liggen die je verwacht heeft vaak te maken met politiek-economische keuzes. Ierland wil gelijk lopen aan het VK, Nederland wil graag gelijk lopen met Duitsland. En Portugal wilde zelfs even gelijk lopen met de meeste West-Europese landen, toen behoorde ze dus OOK tot de Gele tijdszone.

Echter geeft/gaf dat weer praktische problemen. De zon komt dan laat in de ochtend pas op. Dat zie je dan ook bij de meest westelijke plaatsen in Spanje zoals Vigo(welke in de blauwe zone ligt maar ingedeeld is in de gele zone), waar de zon pas om ~8:30 opkomt , terwijl in Bialystok (Polen) de zon al om ~6:15 op komt op dezelfde datum (24 september).

De landen in het gebied waar we het over hebben en die eigenlijk "verkeerd" zijn ingedeeld heb ik even een ster gegeven met de kleur die je zou verwachten.
Landen die eigenlijk "groen" zouden moeten zijn: Nederland, België, Frankrijk, Spanje
Landen die eigenlijk "blauw" zouden moeten zijn: Ierland, Portugal.
===
(Antwoord gaat over de linker map, dus de werkelijke indeling).
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Prachtig antwoord.
LeonardN
3 jaar geleden
Dank je. Een gelijksoortige situatie zie je trouwens ook weer in Belarus, welke geen rood maar een blauw land is. Al ga je dan de grens over met Polen heb je in 1x een verschil van 2 uur.
De keuze van Belarus zal natuurlijk zijn vanwege de economische/politieke connectie met Rusland. Hier een Engelse bron, die uitlegt dat Spanje blijkbaar ook in een politieke discussie zit om naar GMT (groen) te gaan, net als het VK.
https://www.theguardian.com/news/datablog/2013/sep/26/spain-countries-wrong-time-zone#:~:text=Iran%20is%20one%20of%20a,and%20%2B4%20hour%20time%20zones.
En nog veel meer landen die zichzelf vreemd indelen of om de zoveel tijd wat anders uit proberen. Vond nog deze link die ook precies het probleem van Vigo(Spanje) uitlegt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_in_Spain#The_Galicia_problem