Wat wordt er bedoeld met 'de Balkan'?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord!

Antwoorden (1)

Met de Balkan wordt (meestal) een groot deel van Zuidoost-Europa aangeduid.

"De Balkan (of het Balkanschiereiland) vormt het oostelijkste schiereiland van de drie grote schiereilanden in Zuid-Europa. In het noorden wordt het begrensd door de rivieren Sava en Donau en in het noordwesten door de lijn Triëst - Ljubljana. Het ontleent zijn naam aan een bergketen in Bulgarije die door de Turken (en inmiddels ook door de meeste andere volken, maar niet door de Bulgaren) Balkan wordt genoemd, wat Bebost Gebergte betekent. De Bulgaren hebben het over de Stara Planina (Стара Планина), ofwel de oude berg."

"Er zijn verschillende opvattingen mogelijk met betrekking tot begrip Balkan. Zo kan het het Balkangebergte, het Balkanschiereiland of een cultureel Zuid-Oost Europees begrip omvatten. Velen weten ook niet exact waar de Balkan begint of eindigt. Sinds 1808 zijn aan de geografische criteria om de Balkan te begrenzen vele andere toegevoegd, op grond waarvan landen als Slovenië en Roemenië tot de Balkan worden gerekend. Deze criteria zijn bijvoorbeeld: religie, taal of cultuur en geschiedenis (een langdurige Turkse overheersing tot de vroege 20e eeuw). Sommige landen die als typische Balkanlanden worden gezien voldoen niet aan een of meer van deze criteria. De afbakening van de Balkan is al met al een subjectief gegeven geworden, waarbij kan worden aangetekend dat menigeen het etiket Balkan negatief interpreteert. Met de vele onderlinge twisten in het gebied, dat van oudsher een etnische lappendeken is, wil men liever niet geassocieerd worden."

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Balkan_(schiereiland), maar er zijn meer betekenissen.
• Balkan (schiereiland), een schiereiland in Zuidoost-Europa
• Balkan (gebergte), een gebergte in Bulgarije
• Balkan (motorfiets), een historisch, Bulgaars motorfietsmerk
• Balkan (provincie), een provincie van Turkmenistan
• Balkan Beats, een bepaalde muziekstroming
• Balkan FT, een Turkmeense voetbalclub
Zie hiervoor https://nl.wikipedia.org/wiki/Balkan.
Toegevoegd op 15 september 2020 17:51: afbeelding
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Deze vraag verdient meer dan alleen een verwijzing naar Wikipedia-informatie.
In de omschrijving van het gebied ontbreekt het Europese deel van Turkije.
Vermeldenswaard is ook de term balkanisering. Betekenis: toestanden in het leven roepen zoals vroeger op het Balkanschiereiland bestonden, staatkundig versplinteren. (Kramers woordenboek)
Of: in een toestand van politieke wanorde brengen of komen, zoals op de Balkan kort voor en na de eerste Wereldoorlog. (Van Dale)
Bronnen: ook Winkler Prins encyclopedie en Stijlboek NRC Handelsblad.
Antoni
3 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, @SentWierda!