Kan je in de winter over het ijs van de noordpool wandelen van Rusland naar Canada en anders om?

Kan je in de winter over het ijs van de noordpool wandelen van Rusland naar Canada en anders om en zijn er mensen die dat ooit gedaan hebben?

3 jaar geleden
1.7K
Antoni
3 jaar geleden
Vanuit Rusland bereikt men eerst Alaska, een van de staten van de VS, pas daarna Canada als men heel Alaska heeft doorkruist.
tinus1969
3 jaar geleden
@Antoni,als je vanuit Rusland via de Noordpool loopt, kom je meteen in Canada.
Antoni
3 jaar geleden
@tinus1969, ja, ik heb het me inmiddels ook gerealiseerd, dat de vraag zo vreemd nog niet is.

Antwoorden (2)

In principe wel; de Noordelijke IJszee is het grootste deel van het jaar dichtgevroren. IJsbrekers houden scheepvaartroutes echter zoveel mogelijk open (iets dat door klimaatverandering steeds makkelijker wordt :-(); daarnaast beweegt het ijs en kunnen er scheuren etc ontstaan die 'gewoon wandelen' moeilijk maken.
De NO-doorvaart is hartje winters praktisch onbevaarbaar; de NW-doorvaart blijft beter open maar loopt al ten zuiden van Ellesmere Island (met het plaatsje Alert), het noordelijkste eiland van Canada
3 jaar geleden
Een poolvos liep van Spitsbergen naar Canada in 76 dagen:

https://www.theguardian.com/world/2019/jul/02/fantastic-arctic-fox-animal-walks-3500km-from-norway-to-canada

En je kan dan dus ook gemakkelijk van Rusland naar Canada lopen, als je bijvoorbeeld start in Frans Jozefland land dat iets oostelijk van Svalbard ligt.