Hoe komen er stenen aan de zeekusten?

Het valt me op dat er stenen aan de kust lijn liggen, zijn die daar neer gelegd? Gestrand?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Als je de kustlijnen bekijkt vanaf Noord-Holland naar Portugal zie je een enorme verscheidenheid aan kusten. Van zandstranden, kiezelstranden, stranden onder aan de rotsen e.d.. Grote delen van die kusten zijn gevormd in de ijstijd en diep onder de "grond" kom je dus heel veel variatie tegen. De ondergrond blijft vanuit de diepte werken en het geweld van de zee gaat ook daarmee aan de slag. Zo komt er op een zandstrand wel eens een steen boven en naar mate je verder naar het Zuiden gaat zit er meer rots en dus steen vlak onder het opperlak. Het blijft dus gewoon natuur.
Wanneer je langs het strand bij Moeraki loopt, stuit je op een bijzonder geologisch fenomeen: de Moeraki Boulders. Dit zijn ronde, gladde, grijze keien met verschillende formaten, waarvan de grootste wel een omtrek van vier meter hebben, en liggen kriskras verspreid over vijftig meter langs de kust en voor de klippen achter het strand. Het is echt een apart gezicht.

De Moeraki Boulders (Nieuw-Zeeland) hebben een vulkanische oorsprong en zijn zo'n zestig miljoen jaar geleden gevormd door chemische processen in de zeebodem. Door erosie komen ze uit de kliffen tevoorschijn.(op het strand naar boven "drijven".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de reactie ik zat al erg lang met deze vraag!