Waarom heten Zeeland, Gelderland, Frieslan zo terwijl ze geen land zijn?

Brabant heet toch ook geen Brabantland en Utrecht geen Utrechtland?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Je hebt ook nog Noord Holland en zuid Holland
SentWierda
4 jaar geleden
Het woord land betekent meestal niet: een staatkundig land. Vrijwel altijd betekent land: streek of gebied.
Enkele voorbeelden. Zo is Holland: de bosrijke streek (het bosrijke gebied) rondom Haarlem. Later verdeeld in Noord-Holland en Zuid-Holland.
Brabant betekent: braakliggend (onbebouwd) afgesloten gebied.
De Betuwe is het gebied waar de Bataven woonden. Het heette destijds: Insula Batavorum, eiland der Bataven.

Antwoorden (1)

Het woord land heeft meer betekenissen, niet alleen ‘rijk’ of ‘staat’.
Zeeland is een landgebied aan zee.
Friesland heette bijvoorbeeld vroeger Friezenland: het land van het volk de Friezen.
Gelderland is genoemd naar het graafschap en het latere hertogdom Gelre. In 1096 is er voor het eerst een graaf die zich Gerard van Gelre noemde. Vanuit het stamslot in Geldern hebben graaf Gerard I van Gelre en zijn nazaten in drie eeuwen hun gebieden uitgebreid met de Achterhoek, de Veluwe, het Rivierengebied en Nijmegen. De naam Gelre werd later Gelreland (het landsbezit van Gelre) en weer later de provincie Gelderland.
Toegevoegd op 14 februari 2020 11:43: bron
SimonV