Wordt bij het berekenen van het oppervlak van het vasteland rekening gehouden met heuvels en bergen?

Landoppervlak is driedimensionaal, maar wordt uitgedrukt in vierkante meters. Het totale oppervlak van een berg is veel groter dan het grondvlak. Er kunnen bijvoorbeeld ook veel meer bomen op staan dan er op het grondvlak zouden kunnen staan. Wordt daar in de aardrijkskunde en de ecologie rekening mee gehouden? Hoe dan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ecologie is iets heel anders dan aardrijkskunde. Op onze aardbol stellen de bergen niets voor t.o.v. het bol-oppervlak en de bol-diameter. Daarom wordt het vaste land gewoon berekend als vlakland tussen de landsgrenzen. Geen bergen en heuvels dus.