Hoe heet dit eiland/deze plaats?

Er is een plaats dan wel eiland genoemd naar het aantal dagen dat schepen voor de kust moesten liggen voordat ze naar binnen mochten. Dit ivm zieke mensen aan boord. Hoe heet dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Ellis island voor de kust van New York werd hiervoor gebruikt.
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
De vraag betreft “een plaats dan wel eiland genoemd naar het aantal dagen dat schepen voor de kust moesten liggen voordat ze naar binnen mochten”.
Je antwoord gaat daar niet op in. Schepen kwamen gewoon meteen aan een pier in de haven van New York zelf te liggen en betrouwbaar geachte eerste- en tweedeklas passagiers werden vluchtig onderzocht en mochten dan doorreizen naar hun bestemming.
Maar de derdeklas passagiers (m.n. de immigranten) werden vandaar met een kleiner schip naar Ellis Island gebracht voor medisch onderzoek (i.v.m. besmettelijke ziekten) en beoordeling van de status van hun toelaatbaarheid.
https://www.libertyellisfoundation.org/ellis-island-history
-
Vermoedelijk bedoel je in de V.O.C.-tijd en zoek je naar het Nederlandse eiland Wieringen, gelegen in de Zuiderzee in de kop van Noord-Holland. De westkust van Wieringen heeft een punt dat "de Quarantaine" werd en nog steeds wordt genoemd.
Amadea
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Google: 'Wieringen Quarantaine'. Dan word je veel wijzer.
Bordensteker
4 jaar geleden
"Ongeveer 22.600 resultaten."
SentWierda
4 jaar geleden
@Bordensteker. Ik heb de echte resultaten geteld: het zijn er 80.