Wanneer zullen twee werelddelen elkaar raken?

Aangezien de tektonische platen voortdurend in beweging zijn verschuiven deze verder uiteen maar op andere plaatsen ook naar elkaar toe. Ik weet dat dit slechts enkele millimeters tot centimeters per jaar zijn maar wanneer gaan twee werelddelen of continenten elkaar raken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Sommige wetenschappers denken dat we over 250 miljoen jaar het eerstvolgende supercontinent mogen verwelkomen: Pangea Ultima. In dit scenario klonteren vrijwel alle continenten samen. Deze continenten vormen één grote landmassa met in het midden een flinke zee (het restant van de Atlantische Oceaan). Alleen Australië en Antarctica maken geen onderdeel uit van het supercontinent, maar vormen samen een tweede continent.
fremar
5 jaar geleden
Het zal nog even duren. En het blijven schattingen.
Over 10 miljoen jaar zal Europa Afrika raken.
Over 25 miljoen jaar zal Australië Azië raken.
Over 50-200 miljoen jaar zal een nieuw continent gevormd worden door de fusie van Azië en Noord-Amerika, genaamd Amazië.
Over 250 miljoen jaar zullen Australië, Noord-Amerika, Eurazië en Afrika versmolten zijn tot één groot supercontinent: Pangea Ultima.

Zie deze animatie:
https://www.thisisinsider.com/how-earth-will-look-250-million-years-map-animation-2017-9

________________

Als je kunt duiken, kun je nu al op twee continenten tegelijk zijn. De Silfra kloof, gelegen in het Thingvallavatn-meer in IJsland, is een enorme scheur in het aardoppervlak, waar de continentale platen elkaar ontmoeten. Als je dapper genoeg bent om naar de bodem te duiken, kun je één hand op de Noord-Amerikaanse plaat en de andere op de Euraziatische Plaat leggen en zo op twee continenten tegelijk zijn.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus in ieder geval niet binnen de tijd wij, onze kinderen en kleinkinderen dit nog gaan meemaken
Dit is reeds gaande !

Momenteel crasht de Afrikaanse tektonische plaat hard op de Euraziatische tektonische plaat. Hierdoor ontstaan de Alpen.
Een ander voorbeeld betreft de Himalaya, waar de Indiase en de Euraziatische plaat botsen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, dat snap ik dat die tektonische platen altijd in beweging zijn.
Maar wat ik bedoelde met dat maken wij niet meer mee is dat nu 2 door water gescheiden delen tegen elkaar komen te liggen.