Geldt de wet van Kepler voor alle planeten t.o.v. hun zon?

Ik bedoel:
Is de oppervlakte die de stralen van twee verschillende planeten t.o.v. de zon in een bepaalde tijd doorlopen altijd gelijk of bedoelde Kepler dat deze oppervlakte voor één bepaalde planeet altijd gelijk is?

Deze vraag is n.a.v.: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde/vraag/633127/simpel-verklaren-snelheid-aarde-verhoogt van Mellihoning en de reactie van Kierkegaard47

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Ja, dat geldt voor alle planeten t.o.v. hun zon, en voor alle manen t.o.v. hun planeet, al voor alle sterren t.o.v. het zwaartepunt van de spiraalnevel.
Het geldt zelfs voor een ijsdanser die met gestrekte armen langzaam draait, en sneller gaat draaien als hij zijn armen intrekt.
De wet van behoud van impuls ( = massa maal snelheid, inclusief richting dus) geldt door het hele universum.
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik lees de vraag ietsje anders, namelijk als volgt. Stel dat de doorlopen oppervlakte voor planeet 1 per tijdseenheid -bijvoorbeeld per seconde- "100" is (de eenheid maakt hier even niet uit), is deze dan ook "100" per seconde voor een compleet andere planeet, of geldt voor die andere planeet een andere constante, bv "250" per seconde? Ik zou vermoeden dat dat laatste het geval is. Immers kan je (theoretisch) een planeet een extra 'zetje' geven waarmee zijn snelheid (en dus impulsmoment ) op dat deel van de baan zou toenemen. Neem je het baanvak relatief klein (dus bv. die ene seconde), dan zou dat deel van de baan (en dus dat ellipssegment) niet significant van vorm veranderen, maar wel bv. 10% sneller doorlopen worden. Waarmee ik vermoed dat die oppervlakteconstante met "ongeveer" 10% zou toenemen ook. Wel zou natuurlijk de vorm van de baan als geheel significant veranderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kierkegaard47,
Je hebt mijn vraag perfect verwoord. Zo was mijn vraag bedoeld.
Hartelijk dank. Je antwoord spreek je uit als een vermoeden. Misschien is er iemand die een overtuigd en overtuigend antwoord kan geven.
Reddie
6 jaar geleden
@kierkegaard47, @henkaren,
Goeie vraag.
Het antwoord is dat elke planeet zijn eigen "perk" heeft, evenredig met de wortel uit de straal van de baan.
WimNobel
6 jaar geleden
Ik kan het "vermoeden" van Kierkegaard bevestigen. De conclusie is juist: de "perkensnelheid" (zo noem ik het maar even) is constant voor een bepaalde planeet, maar anders voor verschillende planeten. De redenering vind ik echter niet helemaal juist: de perkenwet is niet hetzelfde als de wet van behoud van impulsmoment. Voor ons zonnestelsel is de "perkensnelheid" evenredig met de wortel uit de halve lange as r van de planeetbaan. Dat kunnen we eenvoudig inzien door de perkensnelheid voor een volledige omloop om de zon te berekenen. Het oppervlak van het perk is dan het oppervlak van de baancirkel: O = πr² (ik verwaarloos nu even de excentriciteit van de baan, die voor de meeste planeten klein is). Volgens de derde wet van Kepler geldt: r³ = T², met T de omlooptijd. Dus T = r√r.
De perkensnelheid wordt dan P = O/T = πr²/r√r = π√r.
Reddie
6 jaar geleden
@WimNobel, we zijn het eens.
Ik kan de tekens voor kwadraat, derdemacht en wortel nooit in het goede font vinden. Vandaar dat ik me tot de tekstversie heb beperkt.
Maar jij berekent zelfs de grootte van de "perk".
Goed werk.