Kunnen er in Nederland natuurlijke aardbevingen ontstaan?

In Nederland liggen geen grenzen van een aardplaat. Kunnen hierdoor dan nooit natuurlijke aardbevingen ontstaan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K
SimonV
6 jaar geleden
Je uitgangspunt klopt niet: in Nederland liggen wel grenzen van een aardplaat.
Het zijn de uitlopers van het breuksysteem dat vanaf de Alpen door Zuidwest-Duitsland, Brabant en Limburg loopt. Er kunnen in Nederland dus wel degelijk natuurlijke grote aardbevingen ontstaan, maar dit gebeurt slechts eens in de paar duizend jaar.
En er zijn aanwijzingen dat de vorige grote beving van 2000 tot 3000 jaar geleden is, hoewel de meningen sterk verdeeld zijn. https://www.nemokennislink.nl/publicaties/aardbevingen-in-zuid-nederland/
Amadea
6 jaar geleden
Jazeker kan dat. Ik heb er zelfs twee mee beleefd, 's nachts wakker getrild! De eerste keer was heel eng, die was dan ook zwaarder dan de tweede keer.

Het beste antwoord

In Nederland komen regelmatig kleine en soms wat grotere aardbevingen voor. Niet omdat we op de rand van een tectonische plaat zitten (want we zitten midden in de Euraziatische plaat) maar omdat er door Nederland, Belgie en Duitsland geologische breuklijnen lopen, die ontstaan door langzame bewegingen in de aardkorst. Die bewegingen worden voornamelijk veroorzaakt door variaties in grondwaterstanden. In de scheuren ontstaat spanning, die soms losschiet; dan heb je een aardbeving.

Een bekende breuklijn is de Peelrandbreuk, die voor veel bevingen in Nederland zorgt. Een andere actieve breuk is de Roerdalslenk. Het komt niet door de mijnbouw, zoals @Inekez1 ten onrechte stelt. Dat er ook mijnbouw is in dit gebied is wat dat betreft toeval. Of juist niet, want dankzij de breuklijnen ontstaan er grote hoogteverschillen in de aardlagen die stoffen naar boven brengen. De mijnbouw is dus eerder veroorzaakt door de breuklijn dan andersom.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling: aardbevingen kunnen wel veroorzaakt worden door mijnbouw, maar dat is lang niet de grootste oorzaak van de bevingen in Zuid Nederland. Gaswinning is wel de grootste oorzaak van de aardbevingen in Noord Nederland.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"De mijnbouw is dus eerder veroorzaakt door de breuklijn dan andersom."
Dat is inderdaad een goede gedachte, die ik even over het hoofd had gezien.
+
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Mooie uiteenzetting !
(+)
Edraket
6 jaar geleden
In Roermond was geen mijnbouw.
De mijnen lagen op de lijn Kerkrade, Heerlen Geleen.
Zo'n 30 kilometer zuidelijker.

Andere antwoorden (1)

Ja, die komen ook voor, bijvoorbeeld in Limburg. Kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_zwaarste_aardbevingen_in_Nederland. De zwaarste aardbevingen vonden vrijwel allemaal plaats in Limburg of dicht in de buurt van Limburg.

Voor het plaatsvinden van aardbevingen zijn niet per se grenzen van aardplaten nodig.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Met 'natuurlijke aardbevingen' wordt waarschijnlijk bedoeld 'aardbevingen die NIET zijn ontstaan door winning van gas of door mijnbouw'.
Alle aardbevingen is Limburg zijn zeer waarschijnlijk wel het gevolg van de mijnbouw.
Antoni
6 jaar geleden
Voorzover ik kan nagaan zijn de meeste aardbevingen in de lijst in Noord-Limburg. De mijnbouw was in Zuid-Limburg.