Waarom zijn ozonafbrekende stoffen slecht?

Een aantal stoffen zoals chloor breekt de ozonlaag af, er word gezegd dat dit slecht is. Waarom? We bouwen toch ook weer aan bescherming door middel van de uitstoot van broeikasgassen of is dit weer een heel ander iets?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Erna55
6 jaar geleden
Lees eens : http://www.clo.nl/indicatoren/nl0173-aantasting-van-de-ozonlaag-de-oorzaken-en-effecten

Antwoorden (2)

De ozonlaan is belangrijk omdat die ons beschermt tegen UV-straling. Als de ozonlaag wordt afgebroken, betekent dat een toename van UV-straling en dat is schadelijk voor de mens, denk o.a. aan huidkanker.
Broeikasgassen (waarvan koolstofdioxide het bekendste is) dragen bij aan de opwarming van de aarde; ze houden geen UV-straling tegen en herstellen ook niet de ozonlaag.
Het zijn dus twee verschillende zaken inderdaad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De ozonlaag beschermt de aarde tegen het kankerverwekkende ultraviolet (UV)-licht van de zon. Zonder ozonlaag kunnen mensen niet meer buitenkomen en zal ook het planten- en dierenleven ernstig worden aangetast. Behoud van de ozonlaag is dus van levensbelang.

Chloor als stof heeft geen invloed op de ozonlaag, bepaalde chloorverbindingen wel. Broeikasgassen die op aarde worden uitgestoten kunnen de uv-filterende functie van ozon (dat inderdaad zelf ook een broeikasgassen is) niet vervangen.

Ozon heeft overigens ook nadelen. Ozon komt voor zowel in de troposfeer (ruwweg de onderste tien kilometer van de dampkring) als in de stratosfeer (de laag daarboven). Zoals gezegd is het een broeikasgas, maar het is om in te ademen niet gezond en het draagt bij aan de vorming van smog. Toch wegen de voordelen op tegen de nadelen, dus behoud van de ozonlaag is essentieel.