Een graad komt overeen met een afstand van ongeveer 111 km.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ en nog een interessante link hoe er over de grond werd gemeten.
https://www.kunstgeografie.nl/nulmer/nulstandaardmeter.htm
tinus1969
6 jaar geleden
40.000 km gedeeld door 360 graden om precies te zijn.
Parallellen liggen over hun gehele breedte 111 km uit elkaar.

Een breedteminuut is 111/60 =1,852 km (1 zeemijl).
Een breedteseconde is 1,852/60 = 31 meter.
6 jaar geleden
De bolvorm aarde heeft afwijkingen. Bij de polen bijvoorbeeld is hij platter. Daardoor is de afstand tussen de breedtegraden niet overal gelijk. Als je de omtrek van de aarde over de polen meet kom je op 40.008 km. Gemiddeld is een breedtegraad dus 111,133 km.