Hoeveel wegen de oceanen bijelkaar?

Dus alle oceaan en zeewater. Is daar überhaupt een methode voor omdat te meten of te weten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
SimonV
6 jaar geleden
Is dat niet omgerekend niet zo'n 1,300,000,000,000,000,000,000 liter of kg? http://oceanservice.noaa.gov/facts/oceanwater.html
SimonV
6 jaar geleden
Nee, dus, Nick weet het gelukkig beter!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Foute vraag. De oceanen wegen meer dan alleen het water. De vissen, de plastic soep, schepen, Osama Bin Laden, kernafval en mijn petje, alles weegt mee. Wel allemaal 0,02% minder gewicht per kilogram massa, omdat je anders die massa meetelt bij de massa waar 'ie door aangetrokken wordt, maar toch. En dan heb je het gewicht van de inhoud, netto gewicht dus. Het bruto gewicht is aanzienlijk hoger. Dat komt met name door de bodem, die is nogal dik.
Thecis
6 jaar geleden
@Sanskelotje
Je hebt helemaal gelijk. Maar denk je echt dat het een significant verschil gaat maken?

Het beste antwoord

Alle oceanen, zeeën en baaien bevatten bij elkaar naar schatting 1.338.000.000.000.000.000.000 (1.338 triljoen) liter zeewater. Dat kun je niet helemaal een-op-een omrekenen naar kilo's, want waar gewoon water 1,00 kg/l weegt, weegt zeewater gemiddeld 1,0236 kg/l vanwege het zoutgehalte van gemiddeld 3,5%. Omgerekend kom je dan op 1.369.576.800.000.000.000.000 (afgerond 1.370 triljoen) kilo zeewater.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gewicht is minder, die kilo's oceaan doen niet mee bij het naar beneden trekken. Dat is bij een kilo kaas ook zo, maar dan mag je het verwaarlozen. Bij de oceanen scheelt het 0,02%. https://www.universetoday.com/65588/what-percent-of-earth-is-water/ toch nog 273.800.000.000.000.000 kilootjes. Dus hup, leegpompen die plas, en de zwaartekracht opnieuw meten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nu nog het bruto gewicht, dus met de bodem erbij. Die bodem blijkt dikker dan ik dacht: het is een bol, met een deels vloeibere inhoud die er niet uit te halen is, en zo bobbelig dat ongeveer van die bodem 1/3 droog staat. Op dat droge stuk wonen wij, en de bol heet Aarde. Loszittend spul is geen deel van de bodem, wat erboven hangt ook niet, de rest is oceaanbodem of -inhoud. Bruto wegen de oceanen dus wat de hele Aarde weegt, minus wat niet aan land vastzit en ook niet bij de oceanen hoort. Dat is tevens waar je de aarde op moet wegen, verder drukt die nergens op, en zweeft gewichtloos in de ruimte. Het gewicht van de aarde op de dampkring (de rest is te verwaarlozen) drukt van alle kanten ongeveer even hard, dus is netto nul. Bruto wegen de oceanen dus niets.
Erna55
6 jaar geleden
@Sanskelotje.
Een totaal warrig verhaal, wat je hier vertelt.
Mogelijk bedoel je aan te tonen dat er een verschil zit tussen de begrippen gewicht en massa ?

Andere antwoorden (1)

Dat zal in de buurt komen van 1358 000 000 000 000 000 000 kilogram.

Ik vind in de bron :
- totale watervoorraad van de aarde is 1400 miljoen km3
- oceanen bevatten hiervan 97 %

Dan 97 % van 1400 miljoen 1358 miljoen km3
In liters is dat 1358 * 10*18 liters .

---Het grootste gedeelte van de aarde bestaat uit water, er is aan het oppervlak veel meer water dan land. Ongeveer 70% van het aardoppervlak is bedekt met water. Maar water bevindt zich ook in de lucht als damp en onder de grond in watervoerende lagen als grondwater. De totale watervoorraad op aarde is 1400 miljoen km3 ( 1 m3 water is gelijk aan 1.000 liter water.) In de atmosfeer bevindt zich ongeveer 3.100 m3 water in de vorm van waterdamp.

Oceanen bevinden zich tussen de werelddelen. Er zijn op aarde een aantal oceanen, en deze zijn alle zeer groot. Oceanen bevatten het grootste gedeelte van al het water op aarde, namelijk 97%. Hiervan is 2% ijs.---

Read more: http://www.lenntech.nl/water-kwantiteit-faq.htm#ixzz4gTwoQL81
Read more: http://www.lenntech.nl/water-kwantiteit-faq.htm#ixzz4gTwbaG7V

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie op de zin 1358*10*18 . Dat moet zijn : 1,358 * 10^21
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
+ !
En ik dacht nog wel dat ik de getallen bij astronomie nodig had om het te laten duizelen. Maar op aarde kan het blijkbaar ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Allememaggies bassie!
Erna55
6 jaar geleden
NickBoven komt op 1% meer uit.