Worden oceanen zwaarder vanwege smeltend ijs ?

Vanwege smeltend ijs komt er steeds meer water in de oceanen.
Betekent dat dat de oceanen steeds zwaarder worden, en de druk op oceaanbodems toeneemt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
erotisi
6 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee. Het ijs heeft hetzelfde gewicht in bevroren toestand. Het ijs is deel van de oceaan massa.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah maar je hebt het vast over het ijs dat geen deel is van de oceanen. Dan is het antwoord "Ja".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoeveel de oceanen wegen, is eigenlijk helemaal niet te zeggen, want wat reken je dan mee en wat niet? Een schip? een gezonken schip? Een walvis? Een springende walvis? Of alleen het water. Maar walvissen nemen grote slokken. En zonder bodem heb je geen oceaan. Maar hoe dik is die bodem? Zo dik dat de boel heel blijft als de oceaan op een vlakke ondergrond gezet wordt? enz. Til niet te zwaar aan oceanen, met of zonder overgewicht. Zolang Moeder aarde er niet onder bezwijkt is dat geen punt.Heeft ook niks te klagen, want de Aarde is even zwaar voor de oceanen als andersom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Zolang Moeder aarde er niet onder bezwijkt is dat geen punt." Dat beweert de vrager toch ook niet. Het probleem zit hem in de overleving van het menselijk ras als de oceanen door landijs stijgen in volume (of massa).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik lees nergens in de vraag iets over stijgen. Bewustwording van problemen door stijging van de zeespiegel wordt niet bevorderd door begrippen doorelkaar te halen. En als nergens het woord stijging staat, neem ik aan dat die problematiek niet bedoeld wordt.
Dan is zo'n vraag voor mij een van het soort: wordt een vliegtuig lichter als een stilzittende kanarie rond gaat vliegen in het toestel. Of "Je wilt afremmen, maar de kinderen op de achterbank hebben hun heliumballonnen losgelaten. Moeten ze die eerst vastpakken, omdat ze anders voor je ogen kunnen komen door dat afremmen?
Nog zware kost vergeleken bij het bruto gewicht van de oceanen. (met bodem dus) Dat is nul, als je je aan de definities houdt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lichter . ? Indien poolkappen smelten dus het het ijs op Groenland of het ijs van de zuidpool wat op het land nog is ja meer water oppervlakte maar zwaarder nee . Het ijs wat al in het water drijft neemt nu ook een volume en een gewicht met zich mee . Maar de grote vraag is ijs koud water heeft andere eigenschappen qua gewicht en volume en zout gehalte . Dus het verhaaltje een liter is een kilo is een laboratorium situatie ( wie ooit een ijs koude golf op dek heeft gehad weet het verschil ) . Het zout gehalte van de zee of oceaan in kwestie de temperatuur ( uitzetten of krimpen ) hebben nog bijna ondoorgrondelijke effecten . Maar zwaarder nee een groter oppervlakte ja . Maar ? Op plaatsen waar nu ijs gestapeld is zou het aardoppervlak omhoog kunnen komen en ja op andere plaatsen op de oceaan bodem zou het kunnen dalen? . Ik zou niet zeggen ga maar slapen niks aan de hand Er is wel degelijk iets in beweging waar we de gevolgen niet van kunnen inschatten .

Antwoorden (3)

Niet van ijs in (op) de de oceaan ligt te smelten. Van smelten ijs op land ook niet per se, want er smelt al miljarden jaren ijs. Zwaarder worden (ongebruikelijke term) is toename van gewicht. En dat gebeurt alleen als er mee bij komt dan eraf gaat. Bijna hetzelfde antwoord als bij " wordt de zeespiegel hoger van smeltend ijs. "
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Van smelten ijs op land ook niet per se, want er smelt al miljarden jaren ijs." Als er meer landijs smelt dan er bijvriest worden de oceanen wel degelijk zwaarder. En stijgt ook de zeespiegel. Dat is wat er nu gaande is. " wordt de zeespiegel hoger van smeltend ijs. "
Het antwoord daarop is ja. Niet van oceaanijs, maar van landijs wat de oceanen inschuift. en of smelt.
De oceaan wordt NIET zwaarder van smeltend ijs. Alhoewel water en ijs een andere dichtheid hebben, hebben ze dezelfde massa. Een ijsblok van 1 kg is alleen wat groter in volume (door het verschil in dichtheid). Al het ijs zit eigenlijk al in het water, waardoor de massa niet toeneemt. Geen idee of dit helemaal klopt though.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
erotisi
6 jaar geleden
Het klopt voor het ijs in de Noordpool maar voor het ijs op Groenland en Antarctica niet want dat is landijs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://ibb.co/hMJsgQ
Als ik het nu goed heb, heeft het grijze ijs geen invloed, maar het zwarte ijs wel. Als het smelt.
Wanneer ijs in water veranderd, dan wijzigt het gewicht niet. DRIJVEND zee-ijs dat smelt zal dus geen extra gewicht toevoegen.

IJs wat van origine tot op de bodem, of zelfs op land lag, dat is een ander verhaal. Dat zal naar de zee stromen en daar voor extra water zorgen. Extra water = stijging van de zeespiegel = meer druk op de oceaanbodem.

Het antwoordt is dus tweeledig:
- Smeltend zee-ijs resulteert niet in extra druk op de oceaanbodem.
- Smeltend ijs wat van origine op het land, of tot op de bodem rustte wél.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Maar ik snap even niet wat het verschil tussen drijvend ijs en ijs wat tot op de bodem komt. Wel van ijs dat op land ligt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Met "ijs tot op de bodem" bedoel ik zee-ijs dat zo dik is dat het tot op de bodem reikt. Vanaf dat moment gaat de bodem mee het gewicht van het ijs dragen. Al wat daar dan nog aan ijs bovenop komt draagt niet meer bij aan het gewicht wat op het water rust. Dit is dan dus feitelijk vergelijkbaar met land-ijs. Er is dus een deel wat niet meetelt (grofweg: het deel onder water) en een deel wat wel meetelt grofweg: (het deel boven water) Ik wilde het in mijn antwoord niet al te ingewikkeld maken en ben daar niet op dat punt ingegaan (nu wel dus :-D) En dat "grofweg" van hierboven, dat slaat op het feit dat ijs lichter is dan water.
Thecis
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Oze Maar je spreekt dus over gewicht, niet over massa zoals ik het begrijp. "Al wat daar dan nog aan ijs bovenop komt draagt niet meer bij aan het gewicht wat op het water rust." Dat mis ik echt in je antwoord. Ik zat juist te denken aan een ijsmassa die zich niet boven het water bevond. Maar nu is me geheel duidelijk wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Drijvend ijs wordt net zo door de bodem gedragen als ijs dat op de bodem ligt. IJs dat boven het oppervlak uitsteekt, drukt ook uiteindelijk op de bodem. Via het water als het de bodem niet raakt, en anders deels via het water en de rest rechtstreeks. Met een pan, een blok ijs en een weegschaal eenvoudig te testen. Zeeijs landijs noemen omdat er geen water onder zit, is ongeveer hetzelfde als een bevroren vijver geen vijver te noemen, maar een kuil met een stuk ijs erin waar vroeger een vijver was. Met het verschil, dat je bij een kleine vijver het ijs
eruit kunt halen, en zeggen: zie je wel? Kuil, geen vijver.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"Drijvend ijs wordt net zo door de bodem gedragen als ijs dat op de bodem ligt."
Klopt ! Maar het punt is dat dat niet veranderd wanneer het ijs smelt. Op het moment dat het ijs de bodem raakt verandert er nog niets, maar alle extra ijs daar bovenop wordt niet meer door het water gedragen, maar door de bodem.
Op het moment dat dat gaat smelten is dat extra water in de zee/oceaan en zal de zeespiegel stijgen. Dat is extra druk op de bodem. Het plaatje van MrTomaat maakt het e.e.a. heel duidelijk: https://ibb.co/hMJsgQ Wat je met je opmerking over een bevroren vijver bedoeld snap ik niet.
Niemand noemt hier zee-ijs hetzelfde als land-ijs.