Van welke dieren uit het Carboon zijn er in Nederland allemaal fossielen gevonden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
SimonV
7 jaar geleden
Je kunt ze hier misschien zelf opzoeken: https://www.fossiel.net/sites/fossil_site_age.php?tijdperk=carboon Zoek op Nederland.

Antwoorden (1)

Tot nu toe geen enkele.

Het Carboon heeft in Nederland twee gezichten. Tijdens het Vroeg-Carboon was ons land grotendeels bedekt met een vrij ondiepe, tropische zee met daarin riffen en een divers zeeleven. In het Laat-Carboon vormde zich in Midden-Europa het Hercynisch gebergte. De zee trok zich steeds verder terug en op het land ontstonden tropische laaglandmoerassen met uitgestrekte moerasbossen. Soms won de zee terrein en overspoelde tijdelijk het laagland, vervolgens herstelden de moerasbossen zich weer. Aan het einde van het Carboon was de zee helemaal uit Nederland verdwenen.

In de Carboonmoerassen leefden ook amfibieën. In Nederland zijn daarvan echter nog geen resten aangetroffen. De oudste resten van reptielen zijn gevonden in Carboonafzettingen afkomstig van de oostkust van Canada, dat destijds niet ver van Nederland lag. Dergelijke vondsten tonen aan dat de gewervelde dieren definitief het water hadden verlaten, op jacht naar de vele insecten, die welig tierden in de moerasbossen. Het meest opvallend waren de reuzenlibellen. Sommige soorten konden een spanwijdte van zeventig centimeter bereiken.

http://www.geologievannederland.nl/tijd/reconstructies-tijdvakken/carboon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, maar hierbij wordt alleen vermeld dat er geen resten van amfibieën zijn aangetroffen in Nederland. Zelf heb ik bijvoorbeeld wel eens resten gevonden van brachiopoden, waarvan ik inderdaad heb gelezen dat die wel vaker hier gevonden worden. Over insecten en geleedpotigen kon ik bijvoorbeeld niets vinden.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien kun je de site aanpassen met je vondst, want hier wordt daar niet over verteld:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vindplaatsen_van_fossielen_in_Nederland#Carboon