Hoelang duurt in Amsterdam een dag (en dus ook nacht) bij het begin van de lente en de herfst?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een dag duurt altijd 24 uur. Als je wilt weten wanneer de zon onder gaat en weer opkomt klik dan op de link voor de bijlage. Hieronder alvast wat info over de tabel: De onderstaande tabel geeft de tijden weer waarop de zon in 2017 's ochtends boven de horizon verschijnt en 's avonds weer verdwijnt. Elke plaats op aarde heeft een eigen daglengte en een ander moment waarop de zon opkomt en ondergaat. Omdat Nederland en België niet heel groot zijn, variëren de exacte tijden maximaal enkele minuten van de tijden die in de onderstaande tabel vermeld staan (voor 52°NB, 5°OL, centrum van Nederland). Bronnen:
- http://zonsondergang.info/

Antwoorden (1)

Per definitie is het begin van de lente het moment van de lente-equinox; dus het moment dat de zon recht boven de evenaar staat. In principe duren dag(lichtperiode) en nacht dan even lang en zou de zon exact 12 uur boven de horizon moeten zijn. Aangezien de zon echter geen punt is, maar een bol, is het eerste uiteinde van de zon al iets eerder boven de horizon.
De dag duurt vandaag daarom 12h11 (06.42-18.53, in De Bilt); met schemering erbij is het nog iets langer licht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling: De daadwerkelijke getallen zullen voor Amsterdam iets afwijken maar aangezien Amsterdam en De Bilt bijna op dezelfde lengtegraad liggen, zal dat marginaal zijn.