Tot waar reikt de middernachtzon?

Vroeger dacht ik dat de middernachtzon enkel boven de noordpoolcirkel te zien was, maar ik hoorde dat hij ook op IJsland is en IJsland ligt onder de noordpoolcirkel. Dus vroeg ik me af tot hoever (zuidelijk) de middernachtzon te zien is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

De middernachtzon is te zien ten noorden van de Noordpoolcirkel waar onder andere Alaska en het noorden van Canada, Rusland en van de Scandinavische landen Noorwegen, Zweden en Finland liggen, of ten zuiden van de Zuidpoolcirkel, waar Antarctica ligt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Boven de rode lijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordpoolcirkel#/media/File:World_map_with_arctic_circle.svg

Toegevoegd na 45 minuten:
De zon is dus niet in heel IJsland te zien, alleen in het noordelijkste deel.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alleen een klein eilandje vlak boven de grootste landmassa van IJsland ligt boven de poolcircel
SimonV
7 jaar geleden
Toch is de zon er vlak onder te zien, in het noordelijkste deel. http://www.stedentripper.com/blog/4080/foto-vrijdag-middernachtzon-in-ijsland/
De middernachtzon is te zien tot ongeveer 3/4 graad ten zuiden van de noordpoolcirkel en ten noorden van de zuidpoolcirkel. Voor 1/2 graad komt dat door de atmosferische diffractie: hierdoor is de zon die puur meetkundig net onder de horizon staat, nog net geheel boven de horizon te zien. En voor 1/4 graad door de diameter van de zon zelf: de poolcirkel wordt gemeten t.o.v. het middelpunt van de zonneschijf, maar als die al 1/4 graag onder de horizon staat is er nog net een randje zon te zien. Het moet dan natuurlijk wel kraakhelder zijn op 21 juni/21 december aan de noordelijke/zuidelijke horizon en dat komt in deze streken maar zelden voor.
WimNobel