Zijn er in Drenthe meer sporen te vinden van ijstijden dan in andere provincies?

Zo ja, wat is daar de oorzaak van?
s.v.p. met bron

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Of er ook meer sporen te vinden tov van alle provincies durf ik niet te zeggen, maar een gunstige ligging had Drenthe wel tov de provincies beneden de rivieren waar de gletjsers, die grote stenen meevoerde, niet zijn gekomen.

"De grote gletsjer ( In de Saale ijstijd ongeveer 238.000 jaar geleden.) schoof langzaam over noord Nederland en bereikte op z’n verst midden Nederland waarbij een lijn valt te trekken vanaf Haarlem tot Nijmegen. De rivier de Rijn die z’n stroom tot dan via het IJsselmeer richting de Noordzee vond, werd door de stuwwal naar het zuiden gedrongen en vond net als de Maas een nieuwe bedding richting het westen van de kust van Nederland. De langzaam van het noorden naar het zuiden schuivende gletsjer nam in de zool losse stenen en grondmateriaal mee uit het landschap van Noorwegen, Zweden, Finland en vanaf de bodem van de Oostzee en voerde dit naar Noord Nederland"

"Vaak nog duidelijker dan in het landschap zelf zijn de ijstijdsporen in de onderliggende bodem. Op de eerste plaats dienen de verschillende afzettingen uit die perioden genoemd te worden. In de Elster-ijstijd zijn door ijssmeltwater dikke pakketten zand en klei in smeltwaterbekkens afgezet. Het zand en de klei daarvan kennen we als Peelozand en potklei. Beide afzettingen liggen in Drenthe op een aantal plaatsen aan het oppervlak, waarbij vooral de potklei landschapsbepalend is. In Noord-Drenthe, tussen Roden, Peize en Foxwolde, valt dit goed waar te nemen. In de provincie Groningen is dat bij Nietap en Leek het geval. De keileemdikte in Drenthe varieert van 1 tot meer dan 5 meter. Hier en daar zijn nog aanzienlijk grotere keileemdikten gemeten. Rijden we door het Drentse landschap dan merken we hooguit een vriendelijk golvend landschap op. In het Hondsruggebied in Oost-Drenthe is dat nog het duidelijkst. Meer naar het westen in Drenthe is het landschap overwegend vlak. Ondanks het ontbreken van een sterk geaccidenteerd eindmorenelandschap met smeltwaterheuvels, smeltwaterdalen en doodijsgaten heeft de ijstjdperiode in ons gebied in de onderliggende bodem een scala aan sporen achter gelaten. "

Het lijkt er dus op, gezien bovenstaande teksten, dat in Drenthe wel meer sporen zijn gevonden maar of er ook meer te vinden zijn tov van bijv. Groningen of Friesland zal moeilijk te bepalen zijn en misschien zelfs wel onwaarschijnlijk omdat de gletjers natuurlijk ook via het Noorden kwamen.