is er in bergen een hogere luchtdruk, of niet?

Luchtdruk bergen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.9K
Rieneke1
8 jaar geleden
Juist niet, de lucht is er ijler.
Amadea
8 jaar geleden
Eén keer heb ik het meegemaakt dat we zo hoog kwamen dat ik het benauwd kreeg. Ik kon niet de hoeveelheid zuurstof binnenkrijgen die mijn lichaam nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je Bergen (Noord-Holland) of Bergen op Zoom?
Het ligt er sowieso aan wat je je afvraagt: een hogere luchtdruk dan normaal? Dan ergens anders? Dan in de andere bergen?

Het beste antwoord

In de bergen is er een lagere luchtdruk.
Hoe hoger je komt, hoe minder lucht er nog boven je aanwezig is en op je drukt. Daardoor is de luchtdruk lager en worden de luchtdeeltjes minder samengedrukt dan lager in de atmosfeer.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ga er bij je vraag van uit dat je bedoelt :
Is er in bergen een hogere luchtdruk dan in een lager gelegen gebied.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven als je er niet bij zegt waarmee je wil vergelijken.

In principe zou de luchtdruk in de berg gelijk moeten zijn aan deze boven de berg. Tenzij je het verschil zo groot beschouwd dat de lucht in de berg zich lager bevindt een dus minder ijl is. In dat opzicht is de luchtdruk in de bergen dus inderdaad hoger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
De eerste zin is gegeven de vraag al tamelijk bizar, maar de rest is echt van de gekke, zolang je niet aannemelijk maakt waarom je aan een mijn in de bergen denkt bij deze vraag.
Ik geef deze variatie op een thema als antwoord een min, en beloof je een, o nee, dat kan daarna niet. Nou ja, nu een min, en eventueel een schouderklop als je mij nog overtuigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Begin eens met deftig Nederlands te praten zodat ik je reactie begrijp. Dat zou fijn zijn. Er werd gevraagd naar de luchtdruk in bergen, niet boven bergen. Dan zou de vraag gewoon geweest kunnen zijn: is er op hogere hoogten een hogere luchtdruk of niet?
Bordensteker
8 jaar geleden
Beste Daki, het getuigt van een scherpe intelligentie en taalgevoel dat je op het idee komt om ook te denken aan de interpretatie dat deze vraag doelt op de luchtdruk _in_ een berg. Die uitleg is echter vergezocht en ligt hier op GV gewoon niet voor de hand. Vraagsteller heeft het nergens over mijnschachten of zo gehad. En bergen zijn in beginsel hopen rotsgrond en zo, en daar is zonder ingrijpen eigenlijk geen lucht en dus is vragen naar luchtdruk daar niet voor de hand liggend, ook al staat er in de vraag “in bergen” en niet “in de bergen”.
Bij het lezen van een vraagtekst op GV is het onlogisch en in het kader van de site contraproductief om zonder aanleiding de ingewikkeldste uitleg te kiezen. Vervolgens beweer je dat de druk IN de berg in principe gelijk moet zijn aan die boven de berg. Dat is hoe dan ook onjuist, of het verschil nou als groot of als klein beschouwd wordt. Als je van bóven een berg afdaalt naar de berg zelf (het aardoppervlak of geaccidenteerde terrein ter plaatse), en daarna zelfs _in_ die berg, wordt de luchtdruk net zo goed groter als wanneer je wandelend over de hellingen afdaalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zei ik toch? Maar 't is goed. Zal er in 't vervolg een antwoord van 20 pagina's van maken. vergeleken boven bergen, in bergen, naast bergen, met zeeniveau, in papierbergen, zandbergen, de stad bergen, bergen op mars, in de winter, in de zomer, bij regenweer, bij droog weer, bij veel wind, bij kernrampen, bij orkanen, wanneer de bergen weggewaaid worden, .... Kan er niemand meer muggeziften
in feite sta je nu onder 1 bar druk omdat de lucht die boven je hoofd hangt gewicht heeft en de zwaartekracht de lucht naar beneden trekt, ga je omhoog de lucht in omdat je een berg op loopt ofzo dan heb je een kilometer hoger veel minder lucht (lucht=gewicht) boven je hoofd en dus minder luchtdruk.