Wat voor (haaien)tand is dit en hoe oud is deze?

Deze tand heb ik een aantal jaren geleden ergens in Zeeland. Alvast bedankt voor de input!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Een haaientand is geen zeldzaamheid. Haaien verliezen hun tanden heel snel en heel veel.
De leeftijd van een haaientand kan zeker niet door een foto bepaald worden.

De meeste haaien hebben 5 tot 15 rijen tanden in elke kaak. In tegenstelling tot menselijke tanden, hebben haaientanden geen wortels om ze hun plaats te houden, zodat hun tanden gemakkelijk afgebreken. Een tand houdt meestal ongeveer een week voordat hij eruit valt. Wanneer dit gebeurt, schuift de tand erachter op naar de vrije plaats. Een nieuwe tand kan "vervangen" worden in slechts 24 uur.
Een haai kan zo'n 3000 tanden in zijn leven verliezen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wanneer je ze in zeeland gevonden hebt, dan geeft de vindplaats een indicatie van de leeftijd.
De kust voor het Zeeuws-Vlaamse plaatsje Cadzand staat bekend als het rijkste haaientandenstrand van Nederland. Niet verwonderlijk, als je bedenkt dat Zeeland in een ver verleden een warme zee was waarin deze dieren rondzwommen. Hier, in de monding van de Westerschelde, hebben getijdenstromingen zo'n kracht, dat ze fossielen blootspoelen uit afzettingen die vele meters diep in zee liggen. Van oudsher zijn tanden te vinden uit het Eoceen (55,8-33,9 miljoen jaar geleden). Eind jaren tachtig zijn de stranden van Cadzand tot aan Breskens opgehoogd met zand van voor de kust, opgezogen uit de Sluisse Hompels. Het zat vol met nog veel meer fossiele haaientanden, dit keer uit het Oligoceen (33,9-23 miljoen jaar geleden), Mioceen (23-5,3 miljoen jaar geleden) en Plioceen (5,3-1,8 miljoen jaar geleden).

Wat de soort betreft :

Ervaren zoekers hebben nog steeds aan een paar uur genoeg om tientallen tanden op te rapen van soorten als Cosmopolitodus hastalis, Isurus retroflexus, Abdounia recticona en ook de witte haai Carcharodon carcharias.