Hoe zwem je uit de stroming van een rivier?

Ik vroeg me af bij dit fragment vanaf 4:01min in dit filmpje hoe het kan dat deze jongen niet meer zelf uit de stroming kan komen. https://www.youtube.com/watch?v=xACB3Q15F2o

Hij zwemt op manier 1 de rivier over, maar naar mijn mening moet hij manier 2 hanteren. Is dat waar? Of kan je sowieso nooit uit de stroming van een rivier zwemmen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij zwemt niet op manier 1 of 2 als je goed kijkt zie dat hij op manier 1 wilt overzwemmen maar doordat de stroming sterk is verspilt hij bijna alle energie om tegen de stroom in te zwemmen.
Als je op manier 1 overzwemt zonder te compenseren zul je de oversteek maken op manier 2. Bij een sterke stroming kan dat betekenen dat je pas na honderden meters de overkant kunt bereiken.
Als je een rivier wilt overzwemmen zwem je haaks op de stroom en niet haaks op de oever want dan zwem je feitelijk tegen de stroom in.
Cryofiel
8 jaar geleden
Maar haaks op de stroom zwemmen is onmogelijk als het snelheidsverschil van het water groot is. Zodra je voorbij het midden bent, is de stroomsnelheid bij je voeten groter dan die bij je handen. Je voeten zullen dus meer stroomafwaarts worden getrokken dan je handen. Daardoor kom je vanzelf vrijwel parallel aan de stroomrichting te liggen. Haaks op de stroom zwemmen zou dan betekenen dat je opzij moet zwemmen, en dat is vrij lastig.
ronron1212
8 jaar geleden
Er is hier geen sprake van tegen de stroming in zwemmen maar dwars door de stroming tegen de stroming is bij de zwarte pijl naar beneden zwemmen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel
Ik heb dat "parallel komen te liggen" nooit ervaren, maar ik denk dat je in dat geval niet op je intuïtie moet vertrouwen en juist tegen je gevoel in een beetje met de stroom méé moet zwemmen.
Vermoedelijk is het gemiddelde effect dan dat je tóch weer haaks op de stroomrichting zwemt, de goede richting.

Het beste antwoord

Inderdaad valt het niet mee om uit de stroming van een rivier te zwemmen, en is een rechte lijn haaks op de stroming zo ongeveer de moeilijkste / meest kansloze manier. Je kunt beter inderdaad met de stroom meezwemmen en daarbij proberen zijwaards te komen en zo uit de stroming te geraken. Dat kost beduidend minder energie, maar je komt wel pas een HEEL eind verderop het water uit. De angst daarvoor kan mede van invloed zijn geweest op zijn beslissing.

Maar als de stroming maar sterk genoeg is en je kracht maar klein genoeg, ben je echt kansloos en kun je zelfs nauwelijks het midden van de rivier passeren. Rivieren zijn dan ook niet echt een veilige plaats om te zwemmen, en al helemaal niet om over te steken. Je armkracht moet groter zijn - al is het maar een klein beetje - dan die van de stroming. Anders zul je geen meter opschieten en steeds weer naar het midden getrokken worden - waarbij je natuurlijk wel steeds verder meegesleurd wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Een rivier stroomt over de gehele breedte hier is spraken van het door de stroming heen zwemmen dat lukt best wel alleen wordt je wel steeds verder van het punt recht tegenover het punt van start geduwd. Terug naar het midden daar is geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij gaat er vanuit dat een rivier laminair stroomt maar er zijn plekken in snelstromende rivieren waar het water circulair stroomt en als je daar in terecht komt dan kun je alleen maar hopen dat iemand je kan helpen en anders helaas pindakaas.
De stroming kan er ook voor zorgen zoals Marleen schrijft dat je terug naar het midden wordt gesleurd en dan is het krachten sparen en je laten meevoeren met de stroom tot de stroming rustiger wordt.
( meegemaakt en het is een ervaring die je niet wilt meemaken de paniekgevoelens zijn geen lolletje)
Tegenwoordig blijft ik in onbekend water in heel ondiep water zowel bij de zee, rivier als meer.
ronron1212
8 jaar geleden
Heb zelf veel in rivieren gezwommen weet er alles van
Cryofiel
8 jaar geleden
Je hebt een probleem als er grote rotsen of rotsrichels onder water liggen, en als de rivier snel stroomt. Dan is het mogelijk dat het water op een bepaalde plek aan de oppervlakte vanuit alle richtingen naar één plek stroomt, en vanaf daar naar beneden gaat. Als je op die plek bent, is *elke* richting tegen de stroom in, en word je tegelijk flink naar beneden getrokken. De enige manier om dan weg te komen is: mee naar beneden gaan, en afwachten waar de stroming je weer naar de oppervlakte brengt, of waar de stroming zwak genoeg is om zelf naar de oppervlakte te komen. Ik heb dit meegemaakt in de Zambezi, toen ik uit een raft viel. Ik raakte onder water en werd meteen meegesleurd door de sterke stroming. Na een tijdje kwam ik boven (dank, zwemvest). Ik had nog nét de tijd om uit te ademen en een flinke nieuwe ademteug te nemen toen de stroming mij aan mijn benen naar beneden zoog. Met zwemvest en al ging ik weer onder water, maakte een paar buitelingen alsof ik in een wasmachine zat, waarna ik op een heel andere plek weer boven kwam - inmiddels voorbij de stroomversnelling. Als ik een beter zwemvest had gehad, was ik nooit weggekomen van de plek waar ik heel even boven water kwam. Tot op dat moment was het altijd "Cryo speel met water". Nu waren de rollen omgedraaid.