De zee spiegel stijgt en de dijken moetne worden verhoogd maar hoelang kan je de dijken blijven verhogen?

18% van Nederland ligt onderwater en de zeespiegel stijgt enorm deze tijden door de verwarming van de aarde waardoor het smelt water in de zee terecht komt, maar omdat het stijgt moeten de dijken dus ook in Nederland verhoogd worden waardoor nederland dus in theorie dus steeds lager komt te liggen omdat de randen hoger zijn dan het landschap? Maar de dijken kan je niet oneindig verhogen dus hoelang kan Nederland zijn dijken blijven verhogen totdat het mis gaat?

Toegevoegd na 36 seconden:
Met ''onderwater'' bedoel ik dus onder de zeespiegel dus lager dan de zee hoogte

Toegevoegd na 2 minuten:
18% klopt waarschijnlijk zeker niet het is iets dat ik zo inschat het is waarschijnlijk compleet er naast sorry daarvoor ik ben geen Aardrijkskundig mens.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het klopt dat niet 18% van Nederland onder de zeespiegel ligt. Dit is meer, namelijk 26% (dus meer dan een kwart van Nederland!).

Het is moeilijk aan te geven hoeveel de zeespiegel gaat stijgen. Dit hangt heel erg af van welk model en scenario je kiest en of je voorzichtig schat wat er gaat gebeuren of de waardes van de parameters ruim inschat.

Daarnaast zijn de modellen ingewikkeld en weten we nog lang niet hoe het precies werkt. Het smelten van zee ijs heeft bijvoorbeeld geen directe invloed op de zeespiegelstijging maar het smelten van landijs wel. Zwaartekracht speelt dan ook weer een rol bij de verdeling van al dat smeltende water over de zee. En bij Nederland moet je er dan ook weer rekening mee houden dat de bodem aan het dalen is. Deze effecten zorgen er voor Nederland dan ook weer voor dat het moeilijker wordt water af te voeren wat in het binnenland weer effecten heeft voor de dijken.

Al met al ingewikkelde materie.

Het Nederlandse beleid gaat er op dit moment van uit dat de zeespiegel deze eeuw niet meer dan 1,5 meter stijgt en houdt men in de praktijk rekening met een werkelijke stijging van ongeveer 85 centimeter. Men houdt rekening met een stijging van rond de 2,5 meter in het jaar 2300. De verwachting is dat Nederland nog eeuwen in staat is de stijging van de zeespiegel bij te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erg bedankt.

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is: zeer lang, in feite tot in het oneindige. Technisch is het heel goed mogelijk, we beschikken over veel theoretische en praktische kennis van construeren, grondmechanica, van waterbewegingen door de bodem, etc. Dus Nederland zal hier ongetwijfeld in uitblinken.

Er zijn natuurlijk wel enkele aandachtspunten:
(1) ook de buurlanden moeten mee (gaan) doen. Anders loopt het water 'over land' via laag gelegen delen van Duitsland en Belgie alsnog ons land binnen. Dit wordt steeds belangrijker naarmate de zeespiegel stijgt.

(2) natuurlijk is de hoogte van de dijken van belang, maar ook mag het water niet door de dijk heen dringen. Als de dijk verzadigd is met water, verzwakt hij (met kans op breken). Verder zal het water dwars door de dijk stromen, wat wel niet snel gaat, maar het is een voortdurend proces. Ook stroomt het water als het niveauverschil groot is, onder de dijk door, dan krijg je binnen de dijken wateroverlast door kwel. Dit alles kun je bestrijden door de dijk niet alleen voldoende hoog, maar vooral aan de onderkant voldoende breed te maken. Ook heel zwaar uitvoeren van de dijk helpt, want daardoor verdicht je de ondergrond zodat die (iets) minder snel water zal doorlaten. Dit helpt vooral bij dijken op kleigrond, dus vooral die langs de rivieren. Hierbij zit een addertje onder het gras: zoals al gezegd zal de bodem inklinken en daarbij zal hij ook dalen. Dus moeten de dijken nog hoger, dikker en zwaarder...uiteindelijk kom je in een vicieuze cirkel.

(3) hoe meer de zee stijgt, hoe meer wij en onze buurlanden moeten uitgeven om voldoende sterke dijken te houden. Wellicht zal er ooit een punt komen dat we het technisch nog wel kunnen, maar dat het economisch niet meer de moeite waard is. Als de zee (ook als dat geleidelijk gebeurt) 20 meter zou stijgen, krijgt 90% van Nederland de dreiging van wateroverlast. Veel industrie op laag gelegen terreinen zal nauwelijks nog mogelijk zijn. Bedenk ook wat dit voor de Nederlandse havens zou betekenen! Het is voorstelbaar dat 'het land dan maar opgeven en alle industrie, zelfs hele steden en havens verhuizen' een goedkopere optie zal worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt.