Waar komen de straatnamen vandaan in de landen (Mariahoeve) van Den Haag?

isabella, hendrina, catharina, isabella, margaretha, elvira, olga, paula, suzanna, digna. Dit zijn allemaal namen verwerkt in de straatnamen, maar wie zijn deze vrouwen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De naam van de wijk herinnert aan de boerderij Mariahoeve. Van de straatnamen, die samengesteld zijn uit meisjesnamen en het achtervoegsel -land, zegt men wel dat zij naar de koeien van die boerderij vernoemd zijn of naar de zusters van de laatste boer. Een aardige verklaring, maar helaas niet waar. De schrijver F. Bordewijk is betrokken geweest bij deze straatnaamgeving.

In 1957 werden de door Bordewijk bedachte straatnamen vastgesteld. Die namen volgden het stramien dat ook al was toegepast in het uitbreidingsplan Berestein-Bouwlust-Vrederust. Alle straten in een bepaalde buurt kregen hetzelfde achtervoegsel. In Mariahoeve werden dat de achtervoegsels "kamp", "burg", "horst" of "land", en het voorvoegsel was telkens gelijkvormig. Stratennamen met -land kregen altijd een vrouwennaam als voorvoegsel.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De naam van de wijk herinnert aan de boerderij Mariahoeve. Van de straatnamen, die samengesteld zijn uit meisjesnamen en het woord land zegt men wel dat zij naar de koeien van die boerderij vernoemd zijn of naar de zusters van de laatste boer. Een aardige verklaring, maar helaas niet waar. De schrijver F. Bordewijk is betrokken geweest bij deze straatnaamgeving. Evenals bij die van de andere straatnamen. Zo zijn er straten met namen van granen met het achtervoegsel kamp, b v. Gerstkamp, of inwoners van landen met als achtervoegsel burg, bijvoorbeeld Hongarenburg en edelstenen met als achtervoegsel horst, zoals Saffierhor