Wat is nou precies het verschil tussen een continent en een werelddeel?

En welke werelddelen en continenten zijn er dan?
Ik ben zelf al een beetje op internet wezen zoeken maar ik krijg verschillende rijtjes te zien. Weet iemand het echt?
Tot vandaag wist ik trouwens niet dat er verschil tussen zat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb namelijk de rijtjes gevonden;

Werelddelen:
Azië
Afrika
Noord-Amerika
Zuid-Amerika
Antarctica
Europa
Oceanië

Continenten:
Eurazië (bestaande uit de werelddelen Azië en Europa),
Afrika,
Noord-Amerika,
Zuid-Amerika,
Antarctica
Australië.

Maar andere websites geven Amerika als 1 continent weer en waarom is als continent Azie en europa samengevoegd maar Australië geen eigen werelddeel maar wel een eigen continent

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
48.8K

Het beste antwoord

De werelddelen zijn geografisch afgesproken gebieden. Net zoals landen dat zijn.

Continenten zijn de geologische aardplaten die de korst van de aarde vormen.

Zo hoort Italië tot het werelddeel Europa, maar feitelijk ligt het grootste deel van het land op de aardschol die Afrika vormt en op het Europese continent botst (vandaar dat in het noorden van Italië ook de Alpen ontstaan)

De werelddelen die je beschrijft kloppen. Het onderscheid tussen de aardschollen is niet 100% eenduidig te maken en hangt ook af van welke definities je gebruikt. Vandaar dat je daar verschillende rijtjes van kan vinden.
Antoni
9 jaar geleden
Je schrijft "De werelddelen zijn geografisch afgesproken gebieden.", maar ik vraag me af of er werkelijk duidelijke internationale afspraken zijn over de grenzen van de werelddelen. Zo is de geografische grens tussen Europa en Azië volgens mij helemaal niet precies duidelijk, ook omdat deze midden in één land ligt: Rusland, en dus niet gelijk is aan een bekende landgrens. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_(werelddeel) wordt hierover bijvoorbeeld ook geschreven: "de waterscheiding in het gebergte de Oeral, de rivier de Oeral, de Kaspische Zee, de waterscheiding in het gebergte de Grote Kaukasus, de Zwarte Zee, de Bosporus, de Zee van Marmara en de Dardanellen worden meestal gezien als de Europees-Aziatische grens.".
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Antoni
Twisten over geografische grenzen zijn al zo oud als de mensheid. Over bepaalde stukken zou best onenigheid kunnen bestaan.
Meestal erkennen bepaalde landen voor zich bepaalde grenzen. Bij mijn weten erkennen alle landen wél alle werelddelen Azië, Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Antarctica, Europa en Oceanië als het rijtje werelddelen an sich.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is een goed antwoord maar ik vind het persoonlijk een nogal ingewikkelde uitleg. En ik denk niet echt dat dit het antwoord is wat hij/zij zoekt. No offence!

Andere antwoorden (2)

Zie voor de begrippen continent, continentaal plat en werelddeel elk der afzonderlijke uitleggen op Wikipedia. Daarin treft u ook juridische afbakening aan. Onderstaand een citaat:

Citaat uit Wikipedia:
Dit artikel gaat over geologische landmassa's. Voor een geopolitieke definitie van een deel van de wereld, zie Werelddeel.
Een continent is een zeer grote landmassa die niet of vrijwel niet met andere landmassa's verbonden is. Hierbij wordt alleen gelet op land en water, niet op de waterdiepte, onderzeese bergruggen of het continentaal plat. We hebben op aardegerangschikt van groot naar klein de volgende continenten: Eurazië (bestaande uit de werelddelen Azië en Europa), Afrika,Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Antarctica en Australië.[1]
Eiland, schiereiland en werelddeel[bewerken]
Een landmassa die te klein is om een continent te worden genoemd, is een eiland. Over het algemeen wordt Groenlandbeschouwd als het grootste eiland en Australië (vier keer zo groot) als het kleinste continent. Deze keus is tamelijk arbitrair. Een kleine landmassa die via een relatief kleine landengte met een andere landmassa verbonden is, is een schiereiland.
Het woord continent wordt soms verward met werelddeel. Een werelddeel is echter een geopolitieke en niet een geologische indeling. Soms omvat een werelddeel een continent, inclusief de omringende eilanden zoals het werelddeel Afrika gelijk is aan het continent Afrika plus o.m. Madagaskar. Soms is een werelddeel een deel van een continent, zoals het werelddeel Europa deel is van het continent Eurazië, plus enkele eilanden.
Spreken de Britten over het vasteland van Europa, dan zeggen ze meestal "the Continent".
Begrenzing[bewerken]
Volgens de gegeven definitie zijn Noord-Amerika en Zuid-Amerika aparte continenten. Ze zijn elk groot genoeg en ze zijn slechts door een smalle landengte met elkaar verbonden. Ook Afrika geldt als een apart continent. Het continent Eurazië is gescheiden van Afrika door het Suezkanaal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een werelddeel is zoals we kennen:
-Europa
-Azië
-Afrika
-Noord-Amerika
-Zuid-Amerika
-Oceanië
-Antarctica

Een continent is een aaneengesloten blok vasteland

Dus Europa en Azië zijn een aaneengesloten stuk vasteland en zijn samen Eurazië.

Noord-Amerika en Zuid-Amerika zijn een aaneengesloten stuk vasteland en deze zijn samen Amerika.

Engeland behoort tot Europa maar is geen deel van het continent Eurazië omdat Engeland eigenlijk een soort van eiland is. Engeland is geen continent op zichzelf maar behoort ook niet tot een continent.

Afrika is zowel de benaming voor het werelddeel als voor het continent.

Oceanië wordt dan weer Australië genoemd maar dat weet ik niet waarom.

Antarctica is ook voor beide hetzelfde.

Besluit:

Een werelddeel is een afgebakend deel van het vasteland met hun eilanden.

Een continent is een aaneengesloten blok vasteland (zonder eilanden).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Correctie: Eurazië is een deelcontinent. Dat wil zeggen dat Eurazië kan opgesplitst worden in 2 delen (namelijk: Europa en Azië). Bedankt voor het lezen!
Doei! Xx