Zullen bossen uiteindelijk verdwijnen door bosmigratie?

Het is bekend dat bossen kunnen migreren door klimaatverandering. Hierdoor verschuiven bossoorten (in dit geval steeds verder naar het noorden). Maar hoe zit dat dan bij de meest noordelijke gebieden? Hier zullen bossen niet meer verder kunnen migreren. Zullen deze bossoorten dan uitsterven? Migratie kan immers niet oneindig doorgaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Er is nog een heel eind te gaan voor de bossen op de noordpool staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat weet ik.. Maar toch ben ik benieuwd hoe het nou zit als bossen uiteindelijk op plekken komen waar ze eigenlijk niet goed verder kunnen migreren.
Erna55
9 jaar geleden
Bosmigratie is vooral theoretisch. De bomen gaan niet aan de wandel, maar de zaailingen zullen iets verder noordelijk wortel schieten.
In een paar honderd jaar schuift een bos iets op wanneer er niets in de weg zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dus het zou in principe nooit voorkomen dat bossen zodanig ver komen dat ze niet verder kunnen migreren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe niet maar als de vraag naar hout blijft toenemen en de aangroei van bomen afnemen houden wij veel minder bos over in het algemeen in het noorden!

Antwoorden (1)

Dat is theoretisch mogelijk. De kans daarop zal toenemen naar mate de opwarming van de aarde doorzet.

Het uitsterven van de soort is dan echter niet het gevolg van de bosmigratie als zodanig, maar van de klimaatverandering en het onvermogen van de boomsoort om zich aan de veranderde omstandigheden aan te passen.