Hoe lang zou een globale inslagwinter kunnen duren als een meteoriet inslaat?

Ik weet nu niet hoe groot een meteoriet moet zijn om een inslagwinter te veroorzaken, maar hoe lang zou zo'inslagwinter kunnen duren? Een paar jaar of enkele decennia? Afhankelijk van de grootte of invalshoek van de meteoriet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit hangt volledig af van de exacte plaats en de ernst van de inslag, hoe groter het object des te groter de impact. Andere factoren spelen ook een rol, bijvoorbeeld of de meteoriet in meerdere stukken barstte voordat hij insloeg. Maar ook de bodemsamenstelling op de locatie van inslag, dit beïnvloed de hoeveelheid en het type as/stof wat de atmosfeer ingaat. Slaat hij in zee in dan heb je weer extreme tsunamis die over de aardbol heen golven. Ook zal de staat van het aardklimaat bepalend zijn voor de lengte van zo'n inslagwinter, als zo'n proces nl op gang komt wordt het steeds sneller kouder op aarde doordat meer zonlicht weerkaatst wordt door het toenemende ijsoppervlak op aarde. Afhankelijk wat je precies onder een inslagwinter verstaat zou je kunnen stellen dat deze in het extreemste geval vele duizenden jaren lang zal kunnen duren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens! Echter ik denk dat we eerst een hele hete zomer krijgen voorafgaand aan de koude lange winter :-)