Ons zonnestelsel bestaat uit de zon en de planeten die daar omheen draaien. Plus alle manen die om de planeten draaien, de ringen van sommige planeten, en nog de Oortwolk en de Kuipergordel.

De zon is veruit, veruit, veruit het zwaarste onderdeel van het zonnestelsel. Dat betekent dat het centrum van ons zonnestelsel in de zon ligt. Simpeler gezegd: de zon staat in het midden van ons zonnestelsel.

Maar ons zonnestelsel maakt onderdeel uit van ons melkwegstelsel. Dat melkwegstelsel bestaat uit tientallen miljarden (als het er niet meer zijn...) zonnestelsels, waarvan ons zonnestelsel er dus maar één is.

Wat er in het centrum van ons melkwegstelsel staat, is niet precies bekend. Er zitten zoveel andere zonnestelsels tussen ons en dat centrum in, dat we daar nauwelijks doorheen kunnen kijken. Verder zweven er gigantische donkere stofwolken door ons melkwegstelsel, die het zicht op het centrum vertroebelen.

Voor zover we weten, en daar zit wat giswerk bij, bevindt zich in het centrum van ons melkwegstelsel een groot zwart gat.

Gelukkig bevindt ons zonnestelsel zich dichterbij de rand van het melkwegstelsel dan bij het centrum, zodat we ons op een veilige afstand van dat zwarte gat bevinden.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van ons zonnestelsel is het (zoals de naam het al zegt) de zon.
Van het universum, dat is dan weer een hele andere vraag.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tis gewoon de zon teminste ONS zonnestelsel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de excentrische banen van sommige planeten zou dat wel eens niet de zon kunnen zijn. In dat geval weet ik het niet.

Anders is het natuurlijk de zon (als het niet niet de zon is is het de zon)
14 jaar geleden
Het centrum is de aarde dan!
Het hemellichaam..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ster die wij toevallig Zon noemen, daar deze de grootste massa heeft en met zijn zwaartekracht het hele boeltje bij elkaar houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Zon
Als je het iets ruimer ziet ,alles binnen de banen van de tot nog toe bekende planeten van ons zonnestelsel