Wat is het verschil tussen de komst van water op aarde en het ontstaan van de oceanen?

het eerste water op aarde kwam door het uitgassen van magma en de inslag van kometen. Dit zorgde dat er veel water op aarde kwam, maar pas later ontstonden de oceanen , ontstonden die oceanen dan anders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is een beetje en-en, maar dan geleidelijk.

Je hebt eerst een enorme hoeveelheid water nodig voordat je het een oceaan gaat noemen. Bovendien was de aarde in het begin nog erg warm. Veel water was als damp aanwezig. En damp is nu eenmaal geen oceaan. Pas na afkoeling en condenseren is dat water oceanen gaan vormen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat heeft lang geduurd op plekken waar de oceaan kilometers diep is :o
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Destroyer
Aarde bestaat dan ook al circa 4,6 miljard jaar. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aanvulling op Rabelais, opdat men hem/haar niet verkeerd opvat:
de oceanen zijn al veel eerder gevormd dan in de laatste tijd; er zijn aanwijzingen (vijgeboom formatie in Z Afrika) dat er minstens 3 miljard jaar geleden al oceanen waren.
aanvulling op Destroyer: die oceanen zijn (a) pas diep geworden nadat er veel water in was neer geregend en (b) de diepste delen van de oceanen, de troggen. hebben weinig te maken met water maar veel men subductie van continenten die tegen elkaar drukken.
@ ozewiezewozewallakristallix, een plus (als ik kon gaf ik er 2. mooi kernachtig antwoord en helemaal goed).