Waarom heet de ene rivier op Java Tji en da andere Kali ?

Zoals Tji Liwung en Kali Brantas. Deze vraag houdt me al bezig sinds mijn kinderjaren, toen Indonesia nog een kolonie van Nederland was.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In Indonesië worden vele talen gesproken, hoewel Bahassa Indonesia de hoofdtaal is kent men op Java ook nog het Soendanees waar het woord 'Tji' als water of rivier gebruikt wordt. Kali heeft de zelfde betekenis maar komt uit het Javaans.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klasse, dit antwoord. Hartelijk dank.
SimonV
9 jaar geleden
Graag gedaan. Ik kwam ook nog tegen dat "Tji" in het westen van Java voor rivier gebruikt wordt en "Kali" in het oosten. In jouw voorbeeld zou dat kunnen kloppen, maar ik weet dat "Kali" in het westen ook gebruikt wordt. Dus het zal inderdaad een taalkwestie zijn. http://www.dbnl.org/tekst/_gid001187101_01/_gid001187101_01_0024.php