Wat voor soort steen is dit?

Ik heb deze steen al een lange tijd. Heb het gevonden in mijn tuin in Nederland.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afbeelding??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben er mee bezig

Het beste antwoord

Het zou obsidiaan kunnen zijn. Daar doet het mij aan denken door de zwarte kleur. Ik dacht altijd dat een vuursteen meer grijs was.

Obsidiaan is een vulkanisch glas. Voor een foto kijk maar even in de link.
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Kan je in Nederland vulkanisch gesteente vinden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er een manier om dit te testen dat het obsidiaan is? Weet je ook toevallig of het iets waard is?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik denk van wel Amadea. Ik had zelf zo'n brok van dat spul. Een echt flink stuk van de grote van een kleine meloen. Gevonden in het gemeenteplantsoen in Veenendaal. Helaas heeft een klasgenootje van mij die gejat toen ze bij mij kwam spelen. Kon het alleen niet bewijzen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet niet of het veel waard is. Mooi is het wel. Misschien heb je iets aan deze link. Het is wel in het Engels maar er staat het een en ander in over de mogelijkheden om obsidiaan te herkennen. http://m.wisegeek.com/what-is-obsidian.htm
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.kijkeensomlaag.nl/index.php/welke-steen-heb-ik/vuurstenen
denk dat je gelijk hebt HeerVoldemort
ronron1212
9 jaar geleden
Wat plaatjes
https://www.google.nl/search?q=obsidiaan&gws_rd=ssl&tbm=isch

Andere antwoorden (2)

Dat lijkt mij een vuursteen. Dat is hard en glasachtig, en heeft een grijze tot bijna zwarte kleur.
Vroeger was vuursteen een belangrijke bron van vuur. Wanneer je met een hard voorwerp op de rand van een vuursteen slaat kunnen er kleine, gloeiende splintertjes afspringen. Met deze vonken kan je een vuur maken door er droog gras en takken mee aan te steken. Aan deze bijzondere eigenschap dankt vuursteen zijn naam.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.kijkeensomlaag.nl/index.php/welke-steen-heb-ik/vuurstenen
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel je daar nou mee? Die vuursteen met windlak uit jouw link lijkt behoorlijk op de foto van vraagsteller.
ronron1212
9 jaar geleden
Maar is niet zwart.
Amadea
9 jaar geleden
Die uit Norg niet? Welke kleur noem jij dat dan?
ronron1212
9 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=obsidiaan&gws_rd=ssl&tbm=isch
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is vuursteen hoor. en die afslagen zijn denk ik vorstsplinters.
Lijkt op Shungite uit Karelië Rusland