Kan het ook gebeuren dat een rivier zich op zijn tocht stroomafwaarts opsplitst?

Normaal pikt een rivier zijrivieren op waarna ze gezamenlijk stroomafwaarts verdergaan.
Zijn er ook situaties bekend waarbij het omgekeerde gebeurt, dat een rivier zich splitst waarna er twee rivieren stroomafwaarts hun eigen weg vervolgen?

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag wordt misschien interessanter als we de ontelbare delta-vertakkingen uitsluiten.
Daar valt ook de IJssel onder, uit de tijd dat zich daar de Rijndelta bevond.
Ook een vertakking die zich (even) later weer terug voegt bedoel ik niet.
Ik zoek echte aftakkingen, die óf uitmonden in een andere rivier óf in zee.

Toegevoegd na 3 dagen:
Nader speurwerk leert dat ik een bifurcatie bedoel. Blijkt een zeldzaam verschijnsel te zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Poet
10 jaar geleden
Kijk maar eens naar de Lenadelta:
https://maps.google.nl/maps?q=lena+delta&ll=72.593979,131.088867&spn=3.177866,17.20459&hnear=Lena+Delta&gl=nl&t=m&z=6
Ivana
10 jaar geleden
Een rivier kan zich stroomafwaarts splitsen als het landschap daar aanleiding toe geeft. Dat gebeurt vaak en is ook niet vreemd. Bij grote hoeveelheden smeltwater bijvoorbeeld zal het te veel aan water zich een uitweg zoeken. Kan het niet rechtdoor, dan zal er een andere weg worden gezocht voor het teveel, linksom of rechtsom.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja dat is een zeer zeldzaam verschijnsel. Zijn maar vijf van bekend. De altijd genoemde bifurcatie van de rivier de Hase bij het Duitse Melle-Gsmold is geen natuurlijke. Deze is aangelegd.

Antwoorden (2)

Ja, dat heet een rivierdelta.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Neen, een rivierdelta is een heel stelsel van aftakkingen. Bij een splitsing in twee rivieren die deel uitmaken van verschillende stroomgebieden spreekt men van bifurcatie.
De Casiquiare in Zuid-Amerika is een rivier met de grootst bekende bifurcatie op de wereld. Zij takt van de Orinoco af en stroomt via de Rio Negro naar de Amazone.
Ja de Rijn splitst zich in de neder-Rijn Waal en IJssel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Ja is correct maar je voorbeeld niet. Dat is namelijk geen natuurlijke splitsing.
Poet
10 jaar geleden
Sorry ik heb het mis.
http://www.arneym.nl/verkeer/00000099e50a24e09/00000099e50a3ad13/
corzijlstra
10 jaar geleden
René wil delta-aftakkingen uitsluiten. Ik denk, dat het wel gebeurt, dat in de buurt waar een rivier ontspringt afsplitsingen kunnen ontstaan, waarvan de ene in zee A uitkomt en de andere in zee B. Bijvoorbeeld de Rijnval is bij Schaffhausen en de Donau ontspringt bij Donaueschingen in het Zwarte Woud. Beide plekken liggen niet ver van elkaar af, maar ik denk niet, dat daar zo'n aftakking is.