Hoe moet je met op een kaart plaatsen berekenen met graden?

Ik heb toets waarin ik plaatsen moet berekenen met graden op een kaart noorderbreedte en oosterlengte enzo hoe moet ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een toets? Heb je geen boek met die informatie? Geen leerkracht die het kan uitleggen? Moet je dat helemaal zelf opzoeken op internet of heb je wel informatie maar begrijp je het niet? In het laatste geval: wat begrijp je niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou ik dacht dat ik alles wel wist niet dus..... ik wil graag weten hoe je een plaats berekent met die graden als je de kaart voor je hebt waar die op staat. moet je dan op de lijn met graden waar noorderbreedte of zuiderbreedte op staat met een liniaal vanaf de plaats er heen en zo dat ook doen met de wester of oosterlengte of anders

Antwoorden (2)

In je atlas staan lijnen op de kaart van boven naar beneden (geven ooster- of westerlengte aan) en van rechts naar links (geven noorder- en zuiderbreedte aan). Zo zie je bv dat Amsterdam tussen 52.15 en 52.30 westerbreedte ligt en tussen 4.30 en 5 oosterlengte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet uitgaan van de 0 meridiaan. Wat ten oosten (=rechts op de kaart) daarvan ligt of wat ten westen(links op de kaart) daarvan ligt is de plaats aanduiding. Kijk op wikipedia en zoek bijvoorbeeld Madrid.
Daar staan de volgende coördinaten bij aangegeven:.
40* 23'N en 3* 34'W (dat sterretje moet een klein nulletje zijn) Er staat dus 40graden 23 minuten('=Minuut, "is seconden) Noord(elijk en 3 graden 34 minuten W(estelijk). Een en ander gerekend vanaf de 0 meridiaan die over Greenwich in Engeland loopt.
Overigens staan er in elke goede atlas voorbeelden van. Zo kun je dit voorbeeld dus controleren. Ook wat betreft het Zuidelijk halfrond.

Toegevoegd na 15 minuten:
aanvulling voor een plaats op het zuidelijk halfrond
Melbourne Australië
37* 48' Zuid 144*57' Oost(wiki)

Toegevoegd na 7 uur:
Het geografische net

Zoals beloofd komen we nog terug op het geografische net.
Tegen het einde van de 19e eeuw werd de wereld verdeeld in 24 tijdzones van elk 15 graden breed, deze worden meridianen genoemd. Natuurlijk zie je deze lijnen niet echt in het landschap, maar zijn het denkbeeldige indelingen. De meridiaan van Greenwich, UK, is het nulpunt. De zon passeert de meridiaan van Greenwich om 12 uur 's middags. Vanuit Greenwich zijn er 180 meridianen naar het westen (westerlengtes) en 180 naar het oosten (oosterlengtes). Ze staan allemaal loodrecht op de evenaar. Hun onderlinge afstand is op de evenaar 111 kilometer. Die afstand wordt steeds kleiner des te verder je van de evenaar komt. Uiteindelijk komen de meridianen samen op de noord- en zuidpool.
Naast deze lengtecirkels zijn er ook breedtecirkels (parallellen). Ze heten parallellen omdat ze parallel lopen aan de evenaar. Er zijn er 90 op het noordelijk halfrond (ten noorden van de evenaar) en 90 op het zuidelijk halfrond (ten zuiden van de evenaar). De 90e breedtegraad valt samen met de polen. De telling begint dus aan de evenaar. De onderlinge afstand is altijd 111 kilometer.
De graden worden onderverdeeld in minuten (') en seconden (''). Elke graad is 60 minuten, elke minuut is 60 seconden. Omdat de afstand tussen de breedtecirkels overal gelijk is kunnen we als volgt rekenen:
Breedte-minuut = 111km:60 = 1,85km = 1 zeemijl
Breedte seconde = 1,85 km:60 = 31 m
Elk punt op aarde kan worden vastgelegd met de coördinaten, het snijpunt van een meridiaan en een parallel, een lengte- en een breedtegraad. Amsterdam ligt bijvoorbeeld op 52°21' NB (noorderbreedte) en 4°55' OL (oosterlengte).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Volgens mij gaat het net als bij de tijd. Daar is 1 minuut gelijk aan 60 seconden, en 1 uur gelijk aan 60 minuten. In een landkaart spreken we niet van uren, maar van graden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ook van minuten en seconden. Ingeval van ..graden . 34 '(graadminuten en ..'(graad seconden)