de zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. Dus: oosten -> zuiden --> westen en hoe zit het dan met het noorden want ze gaat onder in W?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.4K

Antwoorden (2)

De zon komt op in het oosten en gaat weer onder in het westen.

Waarschijnlijk bedoel je, waarom slaat de zon het noorden 'over'.

Tegen de tijd dat de zon in het westen onder gaat, is het avond en wordt het donker. De aarde draait om zijn eigen as en om de zon. Stel de zon komt op om 06:00 u in het oosten, de aarde draait en de zon staat in het westen en gaat weer (voor ons) onder. De aarde (vanuit Nederland gezien) draait met de achterkant (bijvoorbeeld China) naar de zon, daar is het licht als het bij ons donker is. Maar dat lijkt omdat de aarde om zijn eigen as draait. De aarde draait nog steeds door en wij als land zien hem pas weer als die weer verder draait. Weer rond 06:00 u in het oosten.

PS: Zie mijn link naar Youtube heel erg verhelderend. Je weet precies wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je rijtje Oosten--> Zuiden --> Westen klopt omdat wij hier op het Noordelijk Halfrond wonen.

In landen beneden de Evenaar, dus op het Zuidelijk Halfrond geldt nl. het rijtje Oosten --> Noorden --> Westen.

Dit komt omdat de zon zich beweegt tussen twee keerkringen, de Kreeftskeerkring op het Noordelijk Halfrond en de Steenbokkeerkring op het Zuidelijk Halfrond.
Precies in het midden ligt de Evenaar.

Als het op het Noordelijk Halfrond zomer is dan staat de zon het dichtst bij de Kreeftskeerkring en omgekeerd als het op het Zuidelijk Halfrond zomer is dan bij de Steenbokskeerkring.

Daarbij geldt hoe Noordelijker of Zuidelijker de landen vanaf de Evenaar liggen dat dan meer de lijn Oost (Zuid/Noord) West zichtbaar is.
In gebieden op of rond de Evenaar geldt direct Oost------> West