Kan zout opraken?

Kan zout, net als olie opraken? Of groeit dat op de een of andere manier weer bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kan op ! Maar van zout is wel erg veel . Op heel veel plaatsen op aarde is de land bouw grond aan het verzouten door dat het grond water steeds zouter wordt . Haal veel zoet water weg voor het gebruik van landbouw en er komt vaak steeds zouter water voor in de plaats :( ook in nl in theorie dus als het grondwater peil zakt , komt makkelijk gezegd de zee onderlangs binnen . Het zoete grondwater duwt het zout weg maar op heel veel plaatsen verzout de de grond . Dus helaas te veel zout voorlopig .

Antwoorden (1)

Het hangt ervan af wat voor zout je bedoelt.
Aardolie raakt op omdat het een complexe chemische structuur is die er miljoenen jaren over doet om te ontstaan. Al s je olie gebruikt maak je die structuur stuk en die verbindingen kunnen niet uitzichzelf ontstaan. Zout is een hele simpele verbinding, die heel gemakkelijk kan ontstaan als er chloride ionen en natrium ionen bij elkaar komen in een oplossing. Dan heb je een zoutoplossing. zout komt natuurlijk voor in zee, maar ook diep in de grond zitten zoutlagen. Deze zoutlagen waren ooit zeeen die verdampt zijn waardoor er een zoutlaag ontstaan is en die laag is onder de grond terecht gekomen na miljoenen jaren. Als je vraag is of deze lagen op kunnen gaan, ja die lagen kunnen opgaan, omdat als je het zout uit de grond haalt, er geen nieuwe zoutoplossing voor in de plaats komt die weer kan verdampen en een zout laag vormen. Als je vraag is of zout in het algemeen op kan gaan, bijvoorbeeld in de zee, nee dat gaat nooit op, omdat al het zout dat gewonnen wordt en gebruikt, bijvoorbeeld voor op de wegen(al is dat vaak zout van onder de grond) uiteindelijk weer in de zee terecht komt, via het grondwater of de riolering. Ook zout dat gegeten wordt door mensen en dieren en zout dat door planten gebruikt wordt komt als deze sterven weer vrij en kan opnieuw in de zee terecht komen, waar het als het verdampt weer zout wordt.

Toegevoegd na 6 uur:
ik bedoel dat er zout ontstaat als zeewater verdampt. zout zelf kan niet verdampen. Als je een oplossing met natrium en chloride ionen indampt(het water van de oplossing laten verdampen) ontstaan er zoutkristallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, iedereen die direct of indirect contact met zeeën en oceanen kan maken hoeft zich over een zoutcrisis geen zorgen te maken. +1