Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zie je soms een takje liggen tussen de sneeuw, en ligt er geen sneeuw omheen?

Ik dacht omdat het hout vocht absobeert of omdat het vermolmt en hitte van bacteriën het sneeuw doet smelten, maar ze lijken me allebei heel onwaarschijnlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
789

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je dubbel antwoord is vlgs mij beide korrekt alleen zou het leuk zijn als dat wetenschappelijk MEETBAAR was. Vermolmd hout ontwikkelt wel energie door zijn ontbinding . Zie een mesthoop in de winter die dampt bv. Ik denk dat die enrge groter is dan de osmose door het hout om water te absorberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

niet zo onwaarschijnlijk als je denkt dus.

Toegevoegd na 47 seconden:
vocht, warmte, of vettig,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat takje warmt meer op dan de rest, dus neemt meer zonnewarmte op en dan smelt het rondom het takje, zoals je al zag dat het gebeurt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hout is een goede isolator. Dat heeft tot gevolg dat eventueel ingestraalde zonnewarmte bij het oppervlak blijft: De warmte wordt dus niet afgegeven aan de omgeving / onderliggende tegels. (Tegels isoleren erg slecht: Zonnerwarmte wordt snel afgevoerd).

Hierdoor worden takjes lokaal warmer voor de zon dan de rest: De sneeuw smelt hier sneller dan op tegels of aarde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enerzijds is het takje donker van kleur in een licht omgeving ,de sneeuw weerkaatst een heleboel lichtenergie en het takje neemt meer energie op door de donkere kleur,verder is er door het takje aL minder sneeuw in de omgeving gevallen waardoor de wind vrijer spel heeft en er dus ook sneeuw weggewaaid kan zijn,de derde factor is de isolerende werking van de sneeuw,het takje had een temperatuur die al iets hoger was dan de omgeving door de zon die er op scheen,en door de isolerende werking van de sneeuw en de instraling sme;t de sneeuw rond het takje dus sneller en lijkt het alsof er een magische kracjt aan het werk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat takje is best warm vergeleken met de sneeuw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding