Wanneer en met welk deel zat Engeland o.m. vast aan Nederland?

Kwam eigenlijk op de vraag door de vondsten die gedaan werden op de nieuwe Maasvlakte.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het valt niet mee een goed kaartje te vinden waarop dit te zien is. Op het kaartje (zie bron) kun je zien dat het Zuiden van Engeland via een grote vlakte verbonden is met wat nu Nederland is. De Theems, de Rijn, Maas en Schelde mondden allemaal uit in een groot bassin dat nu Het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk is. De Doggersbank, nu een ondiepte middenin de Noordzee, was ook land en verbonden aan het vasteland. Maar ten Noorden daarvan, waar de Noordzee dieper is, was er toen ook al gewoon zee. We hebben het nu over zo'n 11.000 jaar geleden.
WimNobel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De noordzee lag droog gedurende een lange tijd:

Bij de zandwinning op de Noordzee voor Maasvlakte 2 komen regelmatig botten van mammoeten, reuzenherten en andere dieren boven water. Uniek is dat deze maand ontdekt is dat op mammoetbotten vraatsporen zijn gevonden.

Deze zijn het bewijs dat hier ook hyena's leefden en zich tegoed deden aan mammoeten. Dat werd al wel vermoed door wetenschappers, maar was niet eerder zo duidelijk aangetoond. Ook zijn botten met sporen van menselijke bewerking gevonden.

Tijdens verschillende ijstijden stond de zeespiegel zo laag dat je van het huidige Nederland naar Engeland kon lopen. De Noordzee bestond niet. Hier lag een steppeachtig gebied, waar onder andere kudden wolharige mammoeten leefden. Vissers vinden dan ook met enige regelmatig mammoetbotten en -kiezen in hun netten.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het is dus niet zo dat Engeland tegen Nederland aan lag, we konden in sommige ijstijden gewoon naar Engeland toe lopen.