Welk effect heeft Monte Kali op de omgeving?

Ik was in Bosserode (Duitsland). Daar zag ik een gigantisch hoge witte berg, meer dan 150 meter hoog, zo te zien kunstmatig opgeworpen.

Ik ben er inmiddels achter dat deze berg het afval is van zoutwinning. De berg wordt door de bevolking Monte Kali genoemd; sommigen noemen hem de Kalimanjaro.

Als deze berg echt uit zoutafval bestaat, wat doet hij dan met de omgeving? Ik kan me voorstellen dat het complete dal verzilt en dat bij storm het zoutstof door de dorpen waait.

Wat zijn de gevolgen van deze enorme berg op de omgeving?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GV!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Als je daarover wat opzoekt, blijkt dat desastreus te zijn:

"Der Salzeintrag in den umgebenden Boden und die umgebenden Flüsse ist enorm. Durch die hohen Salzmengen ist der umgebende Boden praktisch unfruchtbar geworden bzw. es können darauf nur salzliebende Pflanzen wachsen. Die Werra besitzt einen so hohen Salzgehalt, dass für Süßwasserlebewesen keine Lebensgrundlage mehr besteht. Außerdem ist das Grundwasser versalzen."

Kortom: de zoutafgifte aan rivieren en bodem is enorm.
De grond in de wijde omgeving is daardoor onvruchtbaar.
Uiteraard is het grondwater in een groot gebied onbruikbaar.

Lees ook:
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-66567967.html
K+S heeft miljarden verdiend, maar niemand wil geld steken in een oplossing.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gunstig zal het allicht niet zijn.
Maar toch even duidelijk maken dat het om resten van potas gaat . Dit zijn minerale zouten die veel in de bouw ,glasindustrieen en meststoffen gebruikt worden . De basis is Kalium ipv Calcium .
Het is niet zo als bij steenzout , dat het hele boeltje zomaar begint weg te smelten bij een beetje regenval....moest het zo zijn ...hadden we geen bergen maar woestijnsteppen zoals ten zuiden van het Itica meer , centraal Turkije en Zambia.
In welke mate de potassium nu voor ecologische overlast zorgt… is oa beschreven in onderstaande tekst : het zou vooral om vervuiling van drinkwater gaan
Bronnen:

inece.org/4thvol2/baert.pdf

Toegevoegd na 11 minuten:
Vergeet ook niet dat 8 procent van onze Aardbol ...een Kaliumverbinding bevat