is wat moeilijk te zeggen: hangt van de tijd van het jaar af en ook niet onbelangrijk: wat staat er in de baan van het licht. Maar 's morgens heb je de zon niet. 's middags begint de zon wel in de kamer te schijnen, tot de zon verdwijnt achter bomen, huizen of de horizon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf 13.30 u. ongeveer totdat de zon ondergaat, behalve als er iets in de weg staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik schat in vanaf 13:00 ongeveer tot ongeveer 19:30 uur. In de wintertijd dus niet omdat de zon dan al 2 uur onder is. Aan het begin en einde heb je natuurlijk maar een streepje zonlicht in je kamer.

Je kunt dit heel makkelijk ook in je eigen huis bekijken, ook al heb je geen kamer aan de westkant. Je moet gewoon weten waar precies het westen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie onderstaande plaatje, dat maakt het wat inzichtelijker
(let wel even op oost en west zijn omgedraaid).
Dat plaatje geeft het pad van de zon weer voor de locatie Amsterdam op ongeveer de langste en de kortste dag.

Daar kan je zien dat de zon in de zomer om 13:45 in het zuiden staat (winters 12:30), en je vanaf dat moment dus
enige zon op een westelijke muur zou kunnen schijnen. En Dat duurt natuurlijk totdat de zon onder gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is dat kaartje eigenlijk gedraaid?
Dus waarom staat oost en west 'verkeerd' om?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder is de vraag hoelang je zon hebt in die kamer op het westen en dat is zeker niet tot zonsondergang. Hooguit een streepje ofzo.
Dat hangt er vanaf waar je woont.
In het westelijkste puntje van Zeeland staat de zon om 12:47 (wintertijd) op zijn hoogste punt, in het oostelijkste puntje van Groningen om 12:31. Tijdens zomertijd moet je er een uur bijtellen.
Theoretisch (bomen en bebouwing niet meegerekend) zou je vanaf dat tijdstip zon in je kamer kunnen krijgen. Tot hoe laat hangt van de tijd van het jaar af.
Voor je eigen woonplaats kun je dat gemakkelijk zelf bepalen met bv een atlas. 12:00 is per definitie het moment dat de zon in Greenwich op zijn hoogste punt staat.
- Voor elke graad oosterlengte staat de zon 4 minuten eerder in het hoogste punt (dus éérder dan 12:00).
- Tel daar dan één uur bij op omdat we in de midden europese tijdzone zitten (een uur verschil met Greenwich).

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn definitie van 12:00 in Greenwich geldt wel voor een gemiddelde over een jaar. Om precies te zijn moet je de correctie van @iHave nog toepassen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap iets niet. Iemand wil weten van hoelaat tot hoelaat je zon hebt in een kamer met een raam op het westen. Daar geef jij geen antwoord op. Je geeft alleen aan hoe je kunt berekenen wanneer de zon op zijn hoogst staat aan de hemel en dat is in het zuiden. Wat is je antwoord nu?
Reddie
11 jaar geleden
@Pelle, je hebt gelijk, ik veronderstel dat de vraagsteller zelf begrijpt dat de zon vanaf zijn hoogste punt in de westelijke kamer begint te schijnen.
Hoe laat dat is kan ik niet weten, omdat ik niet weet waar hij woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo precies hoeft dat toch ook helemaal niet, maar je geeft geen antwoord omdat je dat niet zegt. Ik behoed je alleen maar voor het feit dat je antwoord verwijderd kan worden.
Reddie
11 jaar geleden
@Pelle, dank je wel voor je zorgzaamheid.