Als je met een helicopter in de lucht vliegt en je verplaatst niet, en de aarde draait verander je dan toch van plaats?

Het klinkt misschien raar of dom, maar ik zat er laats over na te denken met vrienden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik me ook weleens afgevraagd... +je

Antwoorden (6)

Nee, volgensmij niet omdat de aarde om de zon draait en je met een helikopter nog steeds last hebt van zwaartekracht omdat je word aangetrokken door de aarde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles in, op en rond de aarde draait gewoon mee.
Dus als je stil staat of stil hangt boven de aarde zoals veel satellieten, verander je niet van plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De helicopter hangt stil TEN OPZICHTE VAN DE LUCHT.

Als het niet waait, blijft de lucht op dezelfde plaats boven de aarde. De helicopter blijft op dezelfde plek ten opzichte van de lucht. Daardoor blijft ook de helicopter op dezelfde plek boven de aarde.

Als het waait en de helicopter houdt alleen zijn hoogte, en corrigeert dus niet voor de wind, dan zal de helicopter op dezelfde plaats blijven - maar ook nu: TEN OPZICHTE VAN DE LUCHT. Die lucht beweegt nu (wind), dus zal de helicopter meebewegen met de wind. En zich dus verplaatsen ten opzichte van de aarde.

Toegevoegd na 1 minuut:

In feite is een helicopter die alleen maar zorgt dat hij op dezelfde hoogte blijft en verder nergens naartoe stuurt, hetzelfde als een luchtballon.

(Alleen dan vervuilender, en hij maakt meer herrie.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wind wordt niet veroorzaakt door het draaien van de aarde. Wind wordt veroorzaakt door de energie van de zon. De draaiing van de aarde heeft slechts invloed op de *richting* van de wind, via het Coriolis-effect. Dat wind niet wordt veroorzaakt door het draaien van de aarde, kun je eenvoudig zien. Overal op aarde komen namelijk windstille dagen voor. Als de wind door het draaien van de aarde zou worden veroorzaakt, zou je aan de beide polen windstilte hebben, en zou er aan de evenaar continu een allesvernietigende stormwind van 1667 km/u staan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Jammer dat je niet ziet dat ik gewoonn antwoord geef op de vraag.
Ja, De aarde draait om de zon. De zon beweegt ook. Niets staat stil in het universum en elk moment ben jij en de helicopter op een andere plek! xD

Alles is relatief en als de helicopter stil staat houd dat in dat hij net zo snel met de aarde meebeweegt.
Zie ook de geostationaire banen van bijv. communicatiesatellieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De simpele uitleg (en daarom de enige die ik snap): zolang je binnen de zwaartekracht v/d aarde bent (dus binnen de dampkring), "trekt" ze je gewoon mee. Zou je buite de dampkring zijn, dan klopt je stelling. Dus: met helicopter niet, maar met ruimtestation wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een punt op de evenaar legt in 24 uur 40.000 km., de omtrek van de aarde, af.
Naar de polen toe zal dit geleidelijk afnemen.
Een helikopter die opstijgt heeft dus al een snelheid die gelijk is aan dat punt waar hij stond voor het opstijgen.
Als hij niets doet zal hij deze snelheid behouden en dus ten opzichte van de aarde niet van plaats veranderen.