Hoe verklaarden wetenschappers het voorkomen van identieke dier/plantensoorten op verschillende continenten?

wetenschappers die niet geloofden in de theorie van Wegener **

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wel zeker dat er ook andere theorieën zijn? De docu's die ik gezien heb die gaven de verschuiving van continenten als wetenschappelijke oorzaak en lieten hier geen ruimte voor speculaties. Maar ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je echt genetisch identiek of dat sommige diersoorten via een andere weg tot hetzelfde eindresultaat zijn geëvolueerd?

Het beste antwoord

Dat kan komen door

1. meevervoerd (bewust of onbewust) door mensen.
2. meegelift (microscopische dier- en plantensoorten) op grotere dieren (vogels e.d.)
3. over landbruggen die niet meer bestaan (alle continenten zaten ooit zelfs aanelkaar vast, als het oercontinent Pangea)

Toegevoegd na 1 uur:
4. of ze vliegen zelf natuurlijk naar een ander continent (vogels en insekten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j0ve: kan 1 en 3 tegelijk zijn gegaan want die continenten liggen toch al vrij lang zo en zolang leeft de mens toch nog niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 en 3 kunnen dus inderdaad niet tegelijk zijn gegaan. Behalve natuurlijk als je kijkt naar continenten die nu gescheiden zijn door menselijk gemaakte kanalen, zoals het Suez kanaal (Azie en Afrika) of het Panama kanaal (Noord en Zuid Amerika)

Andere antwoorden (3)

Die zijn er wel. Zoals de slechtvalk of de noordse stern en de rosse grutto en de verklaring is dat die dieren erg gemakkelijk migreren. Verder zie je juist verschillende soorten op verschillende continenten.
Het waren juist de grote verschillen in flora en fauna tussen Indonesische eilanden Oost en West van de Wallace lijn die aanleidig gaven tot theorieen over coninentverschuiving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(mijn reactie is een vermoeden, moet nog onderzocht worden)

ik sluit niet uit dat de mens een handje kan hebben gehad in het meenemen van diersoorten naar andere locaties, en vergeet niet dat continenten in der loop van de jaren uit elkaar gebroken zijn en verplaatst zijn. dit zou een indicatie kunnen zijn waarom diersoorten op verschillende locaties aanwezig zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik had eigenlijk in plaats van "moet nog onderzocht worden" beter kunnen zeggen "het is niet onderbouwd"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat met van continentale drift af wist (het was Alfred Wegener die daar in 1912 achter kwam) was het voorkomen van gerelateerde soorten op verschillende continenten nog onverklaard.