Is de grondsoort veen vruchtbaar?

Is de grondsoort veen vruchtbaar? zoja, erg vruchtbaar, een beetje..?

Mocht het niet vruchtbaar zijn, waarom niet? Omdat er teveel zuur in zit?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb mijn vraag misschien fout geformuleerd..

Met Aardrijskunde. Ligt in West-Nederland zeeklei en veen, is die veen vruchtbaar of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (7)

Voedselrijkdom

Gebaseerd op de voedselrijkdom is de volgende indeling te maken:

Eutroof veen, dit is voedselrijk veen, ontstaan door slibhoudend water. Eutroof veen is als gevolg van de grondwaterkwaliteit zoet of brak. De vegetatie van zoet eutroof veen is broek- en ooibos (els, wilg, populier) en riet. De vegetatie van het brakke veen is riet.

Mesotroof veen, dit is matig voedselrijk veen, ontstaan door kwelwater. De dominante begroeiing is Zegge.

Oligotroof veen, dit is voedselarm veen, dat wordt gevoed door regenwater. Op dit type veen bestaat de begroeiing vooral uit veenmossen.

Zie bron, misschien vindt je hier nog meer informatie waar je wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veen werkt als een spons. Het houdt water vast. Veengrond is dus een drassige grond, die geen water meer opneemt als je de grond te veel laat uitdrogen. De plantenresten leveren voldoende voedsel voor nieuwe planten. Veen is dus een vruchtbare grondsoort.
fremar
12 jaar geleden
Puur veen is doorgaans te nat en te zuur om echt te bebouwen, en wordt vooral als weidegrond (en hooiland) gebruikt. Dat kun je goed zien in het Groene Hart: weinig gewassen, maar veel koeien (jammer genoeg steeds vaker op stal).
Laagveen wordt en werd wel vaak afgegraven en gedroogd, dan heet het turf. Turf wordt vaak bijgemengd in pot- en tuingrond, omdat het goed water vasthoudt.
Er zijn veengebieden waar bovenop een kleiafzetting is, daar kun je bomen of maïs telen, zolang je de grondwaterstand in de gaten houdt: wordt het gebied te droog, dan klinkt het veen snel in (denk ook maar aan die dijk in Wilnis).

Hier staat ook wat info: http://www.bodemacademie.nl/index.php?i=198
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in west-nederland ligt zeeklei en afentoe wat veen. die veen daar is zeer vruchtbaar.
De grondsoort veen is erg vruchtbaar. dit komt omdat veen bestaat uit plantenresten en gevormd is in een moeras. dode planten hebben moeras opgevuld met een laag halfverrotte resten van planten. de hoogveenlandschappen liggen boven NAP omdat er allerlei mossen en andere planten op groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker is veen een vruchtbare grondsoort.
Er is zelfs een laag in het veen dat je kunt eten. Dat werkt dan net als een tabletje Norrit. Daarmee kun je volgens mij diarree stoppen.
Als veen eenmaaldroog is, kan het geen water meer opnemen.
Maar veen is opgebouwd uit eeuwen oude plantenresten.
Dus door de stoffen die nog in die plantenresten zitten, kun je goed gebruiken om dingen op te laten groeien.
Laat me maar weten of je dit een goed antwoord vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk laagje is dat wat je kunt eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het een van de onderste laagjes. Volgens mij heet dat 'zwart veen'
Dat heb ik 3 jaar geleden met aardrijkskunde geleerd.
Maar ik weet eigenlijk niet precies meer hoe dát laagje heet, maar in ieder geval is er een laagje dat eetbaar is.
Dat hangt er een beetje van af.
Laagveen is erg vruchtbaar, hoogveen is wat meer verzand dus minder vruchtbaar.

Voor akkerbouw is het niet goed geschikt.
Daarom gebruiken ze het vaak voor weidegronden,rietlanden of natuurgebieden.

Bij akkerbouw heb je meestal meer kali in de grond nodig, dat zit in veengrond nauwelijks.

Veengrond kun je het beste vergelijken met compost die je in zakken kunt kopen in de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet te vergelijken met compost - je bedoelt denk ik turf, wat bewerkt veen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de turf ligt een laagje hoger en iets groffer.
Dat bieden ze aan in gedroogde vorm.
Ik heb het hier over grond daar zit geen vezel in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compost: plantaardige resten die grotendeels afgebroken zijn en al bijna humus vormen, puur te gebruiken ter verbetering van de grondstructuur. Heeft niets te maken met veen.
Turf: gedroogd veen, vaak aangeboden in een mix met aarde, omdat turf veel water vast kan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed leest schrijf ik hetzelfde.
ps. Ik woon en werk zelf in veengebied.
Mijn vader heeft vroeger turf gestoken (en dat is al heel wat jaren geleden gezien mijn eigen leeftijd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vervening
Veen is het overblijfsel van voornamelijk plantenresten die door zuurstofgebrek, geconserveerd zijn.
Het begrip vruchtbare grond is heel betrekkelijk.
Iedere soort plant heeft zijn eigen behoefte aan voedingsstoffen en zuurgraad van de grond.
Zo zullen zuurminnende planten uitstekend groeien op veengrond, terwijl kalkminnende planten heel slecht of zelfs totaal niet kunnen groeien.
Zuurminnende planten hebben over het algemeen, weinig stikstof nodig en zullen volkomen normaal groeien op deze veengrond.
Kijk eens naar de bomen die er groeien, vooral berken en eiken, voor deze bomen is veen vruchtbare grond, want het worden hoge bomen.
Naaldbomen groeien er ook prima op.
Maar ga je zuurminnende planten ( b.v. rhododendron) in de vette zeeklei planten, dan zal hij niet groeien, voor deze plant is de zeeklei niet geschikt, ondanks dat er veel voedsel ( mineralen) in zit.
In West Nederland ligt vooral zand , zeeklei en rivierklei met hier en daar wat veen.