licht er aan hoe die energie is opgewekt (let op zonne en wind energie geven ook vervuiling bv. door grondstoffen en windmolens die in de weg staan voor vogels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energieverbruik hoeft niet milieu-onvriendelijk te zijn.
Denk maar aan het energie-verbruik als je fietst. Geen schade aan het milieu. En de grondstof die je daarvoor hebt gebruikt/verbruikt: een boterham! Ook geen schade.
't Hangt er dus helemaal vanaf hoe de energie die je verbruikt is opgewekt: een plofmotor : veel luchtvervuiling; een elektromotor: geen luchtvervuiling (hangt er nog vanaf hoe de elektriciteit is opgewekt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals honni zegt: hangt van de bron af.

Het is een fabeltje dat elektromotoren niet vervuilen.
De elektrische energie wordt opgewekt door de centrale (vervuilt), of door de automotor zelf.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt ervan af hoe wat voor centrale dat is.
Planten en dieren gebruiken ook energie. Denk maar aan zonne-energie bijvoorbeeld.
Het gaat er om welke energievorm je gebruikt of opwekt. Zeker is in elk geval dat het verbranden van olie, gas, kolen e.d. voor een ongezonde atmosfeer, oceaan en bodem zorgt. Nucleaire energie produceert afval waar geen oplossing voor bestaat, dus is ook geen goede methode. (De nucleaire lobby beweerde 'in den beginne' dat het die 200.000 gevaarlijke radioactieve jaren wel in zoutkoepels opgeborgen kon worden. In Duitsland blijkt echter nu dat slechts na een jaartje of 50 de boel al helemaal mis gaat met de opslag. Het wordt nu verplaatst en dat kost tientallen miljoenen. En dat zal waarschijnlijk zo 200.000 jaar lang door gaan. Er bestaat momenteel gewoon geen veilige opslagmethode.)