kan iemand simpel uitleggen wat de wet van Buys Ballot inhoud?

het liefste met een voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

De wet van Buys Ballot luidt;
lucht stroomt van gebieden met hogere luchtdruk naar gebieden met lagere luchtdruk. Op het noordelijk halfrond is een afwijking naar rechts en op het zuidelijk halfrond een afwijking naar links.

In de buurt van de polen is het altijd koud. De koude lucht wordt zwaar en daalt. Er ontstaat dus hoge luchtdruk.
In gebieden rond de evenaar is het altijd warm. De lucht wordt verhit, wordt lichter en gaat stijgen. Lucht vloeit als het ware weg en er zal dus minder lucht op het aardoppervlak zijn. Het gewicht van de luchtlaag op de evenaar neemt af en er ontstaat lage luchtdruk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het vroeger op school geleerd ja: plus dus!
amc
12 jaar geleden
Juist! Ik zie dat jij ook rond mijn bouwjaar geboren bent.
Vroeger werd tenminste les gegeven op een manier die je nu nog onthoudt!! Klassikaal is zo slecht nog niet geweest.
;P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc: is tegenwoordig "not done": dingen uit je hoofd leren, stampen, herhalen, maar ik heb er, ondanks dat ik er ook niet altijd het nut van inzag, nog steeds plezier van en ben er van overtuigd dat het mijn algemene, algehele ontwikkeling en kennis zeer ten goede is gekomen op velerlei gebied: aardrijkskunde, topografie, economie, taal etc. Heb er dagelijks nog profijt van en verbaas me vaak over het kennisniveau van latere generaties, vaak ook nog hoger opgeleid dan ik: er lopen er tussen die weten werkelijk niets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, mijn zusje is lerares op de basisschool en die heeft me eens uitgelegd hoe kinderen tegenwoordig moeten leren rekenen... Geen idee wat er met onze staartdeling gebeurt is, maar wat ze nu moeten... ik zie er de handigheid niet van in. Onderwijs was vroeger duidelijk beter dan nu!

Andere antwoorden (2)

Zoals je op het weerbericht kan zien, zijn er gebieden met hoge luchtdruk en gebieden met lage luchtdruk. Lucht stroomt altijd van hoog naar laag, net zoals saus die je over een pudding giet. Je kan zo dus bepalen waar de wind naar toe gaat. Maar, omdat de aarde draait, maakt die wind ook een draai. De wind heeft dus altijd een afwijking naar links, steeds gezien in de richting waarin die wind waait.
Voorbeeld: hoge druk in het noorden, lage druk in het zuiden, dan wordt het een noordenwind (want die stroomt naar laag), maar door de wet van Buys Balot (een afwijking naar links) wordt het een noordwester wind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het lange tijd niet begrepen omdat het Corioliseffect juist een afwijking van de stroming naar rechts veroorzaakt op het noordelijk halfrond. Depressies zijn echter altijd cyclonale stromingspatronen. De bepalende kracht voor de stroming is die van het drukverschil, maar door de traagheid van de luchtmassa die over een draaiende bol beweegt krijgt de stroming een afwijking naar rechts (corioliseffect). De depressie blijft de echter de luchtmassa aantrekken als ze haar doel voorbij begint te schieten en wordt dus de veroorzaker van een naar links gerichte middelpuntzoekende kracht en het hele systeem wordt een linksom draaiende luchtmassa.
In de oceaan werkt het net andersom. De heersende wind drijft zeestromingen aan die door het Corioliseffect een afwijking naar rechts krijgen.
De wet van Buys Ballot gaat er vanuit dat depressies linksom draaiende patronen zijn en dat bij wind in de rug dus de depressie zich links voor de waarnemer bevindt.