Welke rivieren hebben een natuurlijke oorsprong in Nederland en waar?

De Linge valt bijvoorbeeld af omdat de oorsprong van de Linge ligt bij het Pannerdens Kanaal, waar een klein deel van het Rijnwater via een inlaat in de rivier wordt gevoerd.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik bedoel dus geen naamsveranderingen en zo, maar gewoon een plek waar je bij wijze van spreken naar toe kunt fietsen en een foto kunt maken en kunt zeggen: Kijk, hier begint het, daar is geen water, en vanaf hier is wel water.
Het zal vaak wel een beekje zijn, dat geeft niet, als het maar niet door mensen is aangelegd. Afhankelijk van de neerslag (als het geen echte bron is) kan de feitelijke beginplek natuurlijk verschillen, dat snap ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

De Eem is de enige rivier die ontspringt in Nederland én eindigt en geen aftakking is van een andere rivier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevoed door betekent dat die wateren uitmonden in de Eem. Het betekent niet dat die wateren haar oorsprong zijn.
Ik weet niet precies wanneer jij iets een rivier vind, maar er zijn veel sloten die uitmonden in weteringen de weer uitmonden in grotere rivieren.
Waar ik woon (Overijssel) zijn behoorlijk veel weteringen (gegraven kanaal om water af te voeren). Wanneer deze weteringen niet gegraven zouden zijn dan zouden ze wel op natuurlijke wijze zijn ontstaan. Je zou dus elke wetering als rivier kunnen zien, en dan zijn er veel rivieren met een natuurlijke oorsprong. Alleen het verloop is wat minder natuurlijk...

Als je bij een rivier denkt aan een watergang groot genoeg om schepen in te vervoeren, zonder dat het door mensen is aangelegd, dan zijn er niet zo veel rivieren met een natuurlijke oorsprong in Nederland.
Om toch een begin te maken: de rivier de Regge, komt vlak bij Ommen samen met de vecht (oorsprong in Duitsland).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is de Maas de zuidelijkste van de grote rivieren en mondt ze in de Nederlandse rivierdelta uit in de Noordzee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, fail!