Ha, die Asbataal;

Tsjechië en Slowakije waren vroeg in de 20e eeuw ook al twee onafhankelijke staten die door de herindelingen na WO2 als een land werden gedwongen verder te gaan onder druk van de Sovjets. Na de val van het communisme was het met name het industriëel sterk ontwikkelde en welvarender Tsechié dat weer terug wilde naar de situatie van vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsjechen en Slowaken zijn twee verschillende volkeren.
Het Verenigd Tjechoslowakije was een kunstmatig land.
De Slowaken ,met veel zigeuners werden altijd als tweederangsburgers gezien door de Tsjechen .
Een referendum heeft voor onafhankelijkheid gepleit.
Het uiteenvallen is op een pacifistische manier gebeurd en zonder veel moeilijkheden.
Dit alles is gebeurd na de 'opheffing' van het Communisme als totaalsysteem. In die tijd zijn ook vele Sovietrepublieken op vredige wijze hun eigen gang gegaan.
Ook een paar Joegoslavië republieken zoals Slovenie en Macedonië zijn op vreedzame manier uit elkaar gegaan.
In sommige landen daarentegen was er geweld mee gemoeid : Roemenië en de ex- Servische claims
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,omdat in Tsjechië een aparte taal,het tsjechisch,wordt gesproken met de daarmee verbonden leefwijze en cultuur enzo en in Slowakije het Slowaaks de voertaal is.
Dus toen die landen in 1995 vrij werden,zeg maar,toen besloten ze daarom om apart verder te gaan als onafhankelijk land van elkaar.