Neem je door ontbossing minder CO₂ op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je vraag ook even niet. CO2 wordt uitgestoten bij ontbossing.....zelf nemen we het niet op, we stoten het ook uit.

Het beste antwoord

Er wordt door planten CO2 opgenomen met slechts 1 doel: het verkrijgen van bouwstenen voor verdere groei. Die bouwsteen die wordt gebruikt uit het CO2 is de koolstof, de C, waardoor dus 02 (zuurstof) overblijft.

Een bos neemt CO2 op, maar er zijn andere gewassen die sneller groeien, en daarom meer bouwstenen nodig hebben, dan wat je gemiddeld in een bos tegenkomt.
Ontbossing heeft dus wel het nadeel dat er door dat verdwenen bos geen CO2 meer wordt opgenomen, maar het is afhankelijk wat je ervoor in de plaats zet of daar misschien wel meer CO2 door kan worden opgenomen.

In de regel worden er geen andere gewassen voor in de plaats gezet, of gewassen die niet zulke forse groei vertonen. Dus gemiddeld genomen betekent ontbossing dat de CO2 opname afneemt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, de bomen nemen normaal co2 op en zetten dit via fotosynthese om in zuurstof, en nu niet meer. Bij de ontbossing zal wel co2 vrijkomen. Ja, er word dus minder co2 opgenomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mens neem je geen CO₂ op maar produceer je dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bomen nemen veel CO2 op uit de lucht en maken daar o/a/ zuurstof van, echter als het bos weg is en er worden landbouwgewassen gekweekt, nemen die gewassen natuurlijk ook CO2 op, men zegt dat een veld met mais, meer CO2 op kan nemen dan een bos.