Hoe kan het dat ondanks de opwarming van de aarde er toch nog veel sneeuw valt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/bah-warm.115677

Het beste antwoord

Je mag ‘sneeuw’ niet automatisch koppelen aan kouder worden van het klimaat.
Sneeuw valt bij ons vooral in de winter op een moment dat het niet heel koud is (temperaturen rond het vriespunt of net daaronder. (De mate dat de sneeuw al blijven liggen heeft dan uiteraard wel met de koude te maken).
Wij leven nog steeds in een ijstijdperk (glaciale)…>een periode waar delen van de Aarde onder een ijskap liggen en andere onder gletsjers. Die periode duurt a bijna twee miljoen jaar.
In het ijstijdvak zijn koudere periodes (van minstens 10000 jaar) ,stadialen genoemd ….en warmere periodes : interstadialen. Wij zitten momenteel in die laatste . Sinds het kwartair heeft men die periodes heel nauwkeurig in kaart gebracht en er zijn enorme schommelingen (minstens 20 stadialen)
Los daarvan is momenteel de Aarde onomkeerbaar aan het opwarmen door toedoen van menselijke activiteit. Dramatisch is het aan het worden en in een enorm tempo (+ 4°C op 100 jaar is niet overdreven)…>overdreven broeikaseffect..
Plaatselijk bij ons heeft dat een averechts effect in West-Europa (winter) : omdat de warme golfstroom waarvan we genieten sinds het toegroeien van Noord en Zuid Amerika …en die voor warme toevoer van water , maar ook luchtstroming zorgt uit vooral het zuidwesten , dreigt verstoord te worden door een enorme massa zoet smeltwater afkomstig van de noordpoolstreken.
Verstoord : in die mate dat de warme stroom zich afbuigt naar Zuidoost Groenland , met het perverse ….dat het daar nóg vlugger warm wordt…..> nog meer smeltwater (vicieuze cirkel)
Het zou zelfs kunnen dat we bij het openbreken (ijsvrij) van de Noordelijke Ijszee …wij volledig in een noord-zuid stroom terechtkomen , net zoals de West-Groenland stroom , die voor koude winters aan de Amerikaanse oostkust zorgt (New York, Labrador, …).
Zover zijn we nog niet….maar de vrees is gegrond.
De winden die we nu krijgen in West-Europa zijn natte oceaanwinden uit het noorden en noordwesten …en die brengen veel neerslag mee : sneeuw in de winter.
De oosten en noordoosten winden zijn veel kouder , maar ook veel droger.
De zuidenwinden zijn dan heel zacht (Sahara) , behalve wanneer ze ontstaan uit een storing of afketsing (bijvoorbeeld Alpen = zuidoostenwind , maar toch koud en sneeuw mogelijk).

Toegevoegd na 3 uur:
De laatste stadiale was de' Weichselien' ijstijd : 10.600 jaar geleden

Toegevoegd na 3 uur:
Kijk naar de schommelingen in het kwartair (ons tijdvak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Opwarming van de aarde is globaal gemeten. Dat betekent niet dat het altijd en overal warmer is dan voorheen. Het betekent wel dat er meer variatie in het weer komt.

Sneeuw krijg je vooral als er warme en koude fronten elkaar treffen: De warme lucht wordt omhoog gedrukt door koude lucht, waardoor water condenseert en naar beneden valt. Als de lucht er onder koud is, kan dit in de vorm van sneeuw gebeuren. Dat is wat we nu zien.

Dit jaar is er dankzij 'la nina een boel vocht in de hogere atmosfeer. En omdat we een oostelijke wind hebben, is het land koud => sneeuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist doordat de aarde opwarmt, zijn wat stromingspatronen soms anders dan voorheen, waardoor de warmte en de koude anders verdeeld worden.
Hierdoor hebben we voor het tweede jaar achter elkaar een witte kerst, maar er spelen nog veel meer oorzaken mee, waar we nog weinig of niets van af weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft ook te maken met het einde van dit pleistosceen.